Jump to content

Mocny pecet, ale nie do gier – pomóżcie dobrać części


latet
 Share

Recommended Posts

latet @ dokładnie tak. Ale działa. Wiesz, nie od parady samo dopuszczenie fizyczne do komputera już jest poważnym naruszeniem bezpieczeństwa. Najprostszy przykład: dostęp fizyczny do gniazda USB. Nie dość, że fizycznie można zniszczyć komputer to równie dobrze można próbować go w ten sposób zainfekować.

A co do metody tricku z flashowaniem to kiedyś napisałem krótkiego newsa na ten temat.. niestety moja strona www jest póki co off-line [*].. może w weekend będę mieć więcej czasu aby przywrócić ją z backup`u. Ale jakby nie patrzeć instrukcje można by znaleźć w google.

UPDATE:

[*] https://web.archive.org/web/20150814041830/http://www.dawciobiel.com/index.php?id=44

"Proces naprawczy wykonuje się za poprzez umieszczenie BIOS'u na pendrivie podłączonym do slotu USB-2.0. Następnie po uruchomieniu komputera w ciemno należy naciskać klawisz F8, F9 lub F11. Wtedy aktywowany zostanie system aktualizacji BIOS."

 

Ale jak widać już wtedy nie pamiętałem, który to był klawisz - bądź dla poszczególnych płyt głównych na przestrzeni lat klawisz ten był różny.

Model płyty głównej:

Fatal1ty 990FX Killer: http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty 990FX Killer/index.asp

 

latet @ p.s. jeżeli będziesz przymierzał się do sprzedaży Core 2 Duo to daj znać - chętnie odkupię procesor + płyta główna.

Edited by dawciobiel
Link to comment
Share on other sites

Dnia 23.01.2018 o 12:00, latet napisał:

Co do licencji, to mam jeszcze taki dziwny problem. Office 2003 BOX, 100% legalny, aktywowany dawno, działa na jednym i tym samym kompie (Win7-->Win10 od lat).

Od jakiegoś czasu zrobiło się tak, że działa tylko, gdy komp ma połączenie z netem. Normalnie bym tego nie zauważył, ale czasem celowo wyłączam net, gdy coś testuję i wtedy Office działa tylko w trybie read-only oraz pojawia się info o konieczności aktywacji telefonicznej.

Sprawdziłem właśnie zgodnie z obietnicą, działa word/excel/powerpoint bez połączenia z internetem, także nie potwierdzam. Nie ma żadnego info o konieczności aktywacji.

Link to comment
Share on other sites

Ten Office sprawia mi też ostatnio inne, dziwne problemy - np. nagle, nie wiem jak i czemu, przełączyły się skróty klawiaturowe, na jakiś zupełnie inny zestaw, w którym podstawowe czynnosci (jak CTR-A, CTR-C, CTR-V) są przypisane pod zupełnie inne kombinacje. Nie udało mi się tego przywrócić hurtem, tylko po jednym musiałem zmieniać...

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, latet napisał:

Ten Office sprawia mi też ostatnio inne, dziwne problemy - np. nagle, nie wiem jak i czemu, przełączyły się skróty klawiaturowe, na jakiś zupełnie inny zestaw, w którym podstawowe czynnosci (jak CTR-A, CTR-C, CTR-V) są przypisane pod zupełnie inne kombinacje. Nie udało mi się tego przywrócić hurtem, tylko po jednym musiałem zmieniać...

Nie wiem czy może mieć to związek - ale - w Windows'ach jest taki skrót domyślnie ustawiony klawiszowy: Lewy Alt+ Shift  [*]... i on powoduje zmianę klawiatury w całym Windows z PL na... inną np. angielską. Być może miało to znaczenie, chociaż w tym przypadku wątpię, bo CTRL+C/V to są skróty również działające przy tamtym układzie. Za to może podobna sytuacja ma miejsce już w samym Word'dzie tylko nie tyczy się całego układu klawiatury tylko... jakichś tam ułatwień dla np. niepełnosprawnych.

 

Zresztą sami wiecie, że Microsoft i Windows wie znacznie lepiej od użytkownika co on chce na systemie operacyjnym robić ;D

 

[*] Aktualizacja, napisałem wcześniej Ctrl+Shift+CapsLock, a powinno być Lewy Alt + Shift, więc poprawiam wyżej.

Edited by dawciobiel
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, dawciobiel napisał:

Nie wiem czy może mieć to związek - ale - w Windows'ach jest taki skrót domyślnie ustawiony klawiszowy: Lewy Alt+ Shift  [*]... i on powoduje zmianę klawiatury w całym Windows z PL na... inną np. angielską. Być może miało to znaczenie, chociaż w tym przypadku wątpię, bo CTRL+C/V to są skróty również działające przy tamtym układzie. Za to może podobna sytuacja ma miejsce już w samym Word'dzie tylko nie tyczy się całego układu klawiatury tylko... jakichś tam ułatwień dla np. niepełnosprawnych.

 

Zmiana klawiatury nie ma wpływu na zmianę ustawień skrótów w programach....

 

3 godziny temu, dawciobiel napisał:

Zresztą sami wiecie, że Microsoft i Windows wie znacznie lepiej od użytkownika co on chce na systemie operacyjnym robić ;D

Od tego to jest Mac, w Windzie znaczną większość ustawień możesz sam sobie posprawdzać... Co więcej, ustawienia windy nie mają wpływu na programy i aplikacje...

@latet być może jakiś program do czyszczenia lub sam Office nie potrafi zapisać ustawień, zreinstaluj program i tyle, ew masz jakieś błędy w rejestrach, ale to trzeba by było przeszperać fora MS w poszukiwaniu rozwiązania...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Witam,

Dziękuję za wszystkie porady. Komp jest u mnie od początku marca. Zmieniłem tez monitor na 4K. Generalnie - jestem b. zadowolony.

Dla przypomnienia:

  • Obudowa be quiet! Pure Base 600 Black
  • Zasilacz SeaSonic Focus Plus Platinum 550W  [jednak z wiatrakiem]
  • Płyta główna MSI Z370-A PRO
  • Procesor Intel Core i7-8700 3.2 GHz, 12MB, OEM
  • Chłodzenie CPU be quiet! Dark Rock 3
  • Arctic Silver Pasta na procesor Arctic srebrny 5
  • Pamięć G.Skill Ripjaws V DDR4, 2x8GB, 3200MHz, CL16

Komp jest naprawdę skrajnie cichy, a wszystkie elementy są przy przeciętnym, codziennym obciążeniu zimne. To jest piękne po prostu.

Mam jednak kilka uwag czy wątpliwości do rozwiania.

  1. Nie wiem, czy to normalne, że przy takim (sporym jednak) radiatorze - podczas pełnego obciążenia (renderowanie video na wszystkich rdzeniach aplikacją, która nie korzysta z GPU) temp. rdzeni błyskawicznie skacze powyżej 80°C? Zastanawiałem się, czy może pasta nie jest optymalna czy prawidłowo nałożona przez kolesia z Morele? A może to po prostu normalna temp. dla tego procka w takiej sytuacji? Gdy obciążenie się kończy, temp. spada w sekundę do normalnej. W zwykłych sytuacjach (np. teraz, jak to piszę, temp. rdzeni są w okolicach 30°C, oczywiście przy min. obrotach wentyli). Może przesadzam - patrząc na ustawienia obrotów wentyla CPU w BIOS (i apce od MSI) to maksymalne mają być dopiero w okolicy 80°C, nie wcześniej, więc na chłopski rozum - nie jest to temp. nienormalna dla tego CPU?
  2. Wentyle w obudowie be quiet! Pure Base 600 Black - kręcą się b. wolno na najniższym biegu. Są wtedy niesłyszalne. I to jest OK, nie ma u mnie potrzeby, aby pracowały szybciej. Jednak uwaga - u znajomego w identycznej obudowie (nie w moim egzemplarzu na szczęście) zdarza się, że nie startują przy takim ustawieniu.
  3. Na automacie pamięci są ustawiane na 2400 chyba. Podkręcenie do 3200 jest banalne. Kości są całkiem zimne nawet przy 3200. Tyle że w ogóle nie czuję różnicy, a także testy wydajności prawie jej nie pokazują (nie licząc tych, które mierzą sam RAM). Może podajcie przykłady realnych sytuacji, w których szybszy RAM coś odczuwalnie pomaga? Mnie interesuje głównie renderowanie filmów - i akurat tutaj nie ma różnic w ogóle.
  4. Po zmianie monitora z HD na 4K, mam wrażenie, że zintegrowana w CPU karta graficzna ma odczuwalnie więcej roboty. Wszystko jest płynne, ale wydaje się, że na styk. Zastanawiam się nad ew. zakupem "prawdziwej" karty - wysyłkowo, aby mieć możliwość zwrotu, gdy stwierdzę, że nic nie wnosi. Jak zwykle rozglądać się będę za najlepszą i najnowocześniejszą wśród bezwiatraczkowych ;-]
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, latet napisał:

Mam jednak kilka uwag czy wątpliwości do rozwiania.

ad. 1 Nie jest to normalne. Proponuję jeszcze raz zdemontować radiator, przesmarować na nowo procesor pastą i spróbować. W idle nie powinieneś przekraczać 30-kilku stopni, nawet przy i7. W stresie nie powinno to być więcej niż 50-60*C.

ad. 2 To jest norma. Niektóre wentylatory nie ruszają przy napięciu 5V. Potrzebują blisko 7V..

ad. 3. I nie odczujesz. Kiedyś, w dodatku w zestawieniu (głównie) z prockami AMD, taktowanie miało znaczenie. Teraz większy wpływ na wzrost wydajności ma obniżanie czasów opóźnień (CL). Więcej pożytku miałbyś z pamiątek 2400 MHz i CL12, niż z obecnych...

ad.4 Żartujesz, prawda...? Grafika ma obrabiać obraz o podwójnej rozdzielczości niż "standardowa, a Ty się dziwisz, że ma więcej roboty...? Poza tym co to za grafika, bo nie wymieniłeś modelu, że ma "więcej roboty"?

Link to comment
Share on other sites

1. Potwierdzasz moje obawy. Niedobrze, bo nie bardzo się czuję na siłach demontować duży radiator (tzn demontaż to pikuś, ale żeby go potem poprawnie przymocować, to już dla mnie większe wyzwanie). Ale chyba spróbuję, zwłaszcza, że mam pod ręką dobrą pastę, na pewno lepszą (porównywałem w grzejącym się laptopie) od tej, którą tam dali (na moje życzenie zresztą).

2. A czym grozi, jeśli wiatrak nie ruszy i tak sobie będzie stał podłączony płynącego przez jego obwody prądu 5V? Nie licząc - oczywiście - minimalnie gorszego wietrzenia bebechów, ale to u mnie praktycznie bez znaczenia, bo i tak przy normalnej pracy wszystkie części w środku są zimne.

3. Trudno świetnie. I tak wszystko działa super żwawo, a kości są zimne.

4. Nie żartuję i się nie dziwię, że ma więcej roboty. Ma, wiadomo, 4x więcej pixeli, ale daje radę. Po prostu się zastanawiam, czy coś realnie zyskam kupując kartę graficzną. W gry nie gram, a różne programy korzystające w inny sposób z GPU, z tego co widzę, często "lubią" właśnie intelowskie integry (umieją skorzystać z nich - np. HandBreak, a nie korzysta on z potencjału nVidii czy AMD - albo czysty CPU albo intelowskie instrukcje GPU, ktore dają tyle,  że kodowanie video nie obciąża i nie rozgrzewa procka, a przebiega z taką samą szybkością).

Link to comment
Share on other sites

@latet

1. Jest kilka opcji, np niedokładnie dokręcony cooler lub pasta termo źle rozprowadzona, ew źle zmyta stara pasta z podstawki Coolera. Jeżeli posiadasz ten: https://www.morele.net/chlodzenie-cpu-be-quiet-dark-rock-3-bk018-625559/ to mam ten sam u siebie na wykręconej do 4.5GHz i5 4690k i przy obciążeniu 100% przez kilka h temp nie wskakują powyżej 70*C (zazwyczaj na 65-67*C na rdzeniu się zatrzymują). Temp 80*C przy obciążeniu (tym bardziej, że korzystasz grafiki w CPU) nie jest niebezpieczna, ale warto tego pilnować :P.

2. Mogą nie startować z kilku powodów i im więcej grzebiesz, tym większa szansa, że nie ruszą :D.

3. Nie będzie różnic. Przy wykręcaniu ramów tracisz na CL'kach, więc uważam, że OC pamięci jest zbędny, a DDR4 są na tyle sprawne, że nie potrzebują grzebania, nie przy renderze filmów/grafiki. Na AMD nadal prędkości kości niby mają znaczenie, ale tylko na zintegrowanej grafice.

4. No baa... z 1920x1080 wskoczyłeś na 3840x2160, czyli z wyświetlania ok 2mln pikseli wskoczyłeś na ok 8mln... grafa ma 4x więcej roboty... Moja rada, nie kupuj GPU na samych radiatorach... To jest pchanie się w kłopoty... Bierz jakąkolwiek grafę od MSI/Asus, gdzie wiatraczki załączają się dopiero przy wyższych temperaturach (z tego co pamiętam to 50*C, w IDLE grafa ma max 25-28*C i to stara 970, którą mam). Obstawiam, że 1050Ti by wystarczyła.

Taki mój "PS". Trzeba było do tego mobo brać procek z "k"... Teraz niby nie potrzebujesz, ale za kilka chwil, się okaże, że byłoby fajnie sobie ciut podkręcić, a mobo masz do tego dostosowane.

Link to comment
Share on other sites

1. No cóż, chyba nie mam wyjścia - leczenie chirurgiczne :-)

2. Nic nie grzebię. Po prostu mam już odruch że włączając/budząc kompa przesuwam "przełącznik wiatraków na max, a po paru sek. na najmniejszy.

3. Czyli obojętne...

4. Wiem , że to już inne czasy, ale "od zawsze" używałem kart bezwiatraczkowych i problemów nie miałem żadnych z nimi, nawet jeśli ich temp. wg GPU-Z nie były najmniejsze. Ale pomysł z włączającymi się tylko w razie potrzeby mi się podoba.

ad. P.S. Priorytetem była cisza przy dobrej wydajności, stąd wybór bez "k", no tyle że na razie chyba to i tak nie korzystam w pełni z tej ciszy, bo wszystko wskazuje na to, że wentylator na CPU włącza mi się troszkę częściej i na wyższy obroty, niż mógłby, gdyby smarowania było lepsze. Jeśli po przesmarowaniu nie będzie dochodzić do 70st. to nie będzie i najwyższych obrotów (a teraz są, choć tylko podczas naprawdę poważnych obciążeń, jak rendering). 

Link to comment
Share on other sites

Niestety, używając CPU do renderu, a tym bardziej jeszcze korzystając ze zintegrowanej grafy, temperatury będą wyższe, bo część odpowiedzialna za grafikę, będzie również ciepło oddawać. Pewnie gdybym w mojej i5 odpalił integrę, to temperatury by poszły o kilka-kilkanaście *C w górę (zależnie od obciążenia).

Przesuwając tylko panelem na obudowie nie ma bata, aby wentyle nie ruszyły. Mogą nie ruszyć, jeżeli nagrzebiesz w UEFI lub Commanderze od MSI, ale kontroler na obudowie nie powinien zatrzymywać wentyli przy ustawieniu, aby się kręciły, tym bardziej obudowa tej samej firmy co wentyle, więc muszą ruszyć, jeżeli nie ruszają, to albo panel uwalony, albo coś źle podpięte, może coś z mobo. Mam obudowę od Phanteksa, również mam sterowanie wentylami z obudowy, tylko bardziej "uproszczone". Wentyle zawsze startują normalnie.

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Nezumi napisał:

Niestety, używając CPU do renderu, a tym bardziej jeszcze korzystając ze zintegrowanej grafy, temperatury będą wyższe, bo część odpowiedzialna za grafikę, będzie również ciepło oddawać.

Na zdrowy rozum - tak. Ale np. pod HandBreak efekt jest inny - użycie zintegrowanej GPU powoduje, że - przy tej samej prędkości renderowania - temp. CPU jest dużo niższa, obciążenie CPU znikome, a pobór prądu dużo mniejszy, niż przy tym samym zadaniu wykonywanym tylko na CPU. Wiem, że to nie to samo, co wykorzystanie GPU do przyśpieszenia renderowania, ale akurat takiej opcji oprogramowanie, którego obecnie używam (VideoPad i HandBreak) - nie oferuje.

Link to comment
Share on other sites

Przed chwilą, latet napisał:

Na zdrowy rozum - tak. Ale np. pod HandBreak efekt jest inny - użycie zintegrowanej GPU powoduje, że - przy tej samej prędkości renderowania - temp. CPU jest dużo niższa, obciążenie CPU znikome, a pobór prądu dużo mniejszy, niż przy tym samym zadaniu wykonywanym tylko na CPU. Wiem, że to nie to samo, co wykorzystanie GPU do przyśpieszenia renderowania, ale akurat takiej opcji oprogramowanie, którego obecnie używam (VideoPad i HandBreak) - nie oferuje.

No tak.. Wykorzystując CPU do renderu, GPU musi utrzymać obraz (4K, czyli nie byle co dla tej bidulki integry), a CPU leci 100%, ale wykorzystując GPU do renderu, CPU leci tylko w połowie, a GPU leci 100%, a co za tym idzie, temperatura będzie niższa. Czyli na przykładzie mojego procka, w obciążeniu CPU 100% i wyłączoną totalnie integrą mam ~66-68*C, jeżeli teraz odpalę sobie integrę do zarządzania 2 monitorami, to temperatura przy 100% obciążeniu CPU i włączoną integrą będą pewnie w kole 80*C. Ja bym na Twoim miejscu na razie obserwował i używał, jeżeli temp będą rosnąć, to wtedy bym się zaczął zabierać za cooler i pastę, a jeżeli planujesz "wytestowanie" oddzielnego GPU to też możesz zrobić tak, aby np pożyczyć/kupić(14dni zwrot) od kogoś jakąkolwiek GPU, która obsłuży 4K i zobaczył jakie wtedy będą temperatury CPU.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, latet napisał:

1. Potwierdzasz moje obawy.

Ad. 1. Nie masz wyjścia. Wprawdzie nowe procki mają maksymalną temperaturę na poziomie 105*C, ale ponad 80 to już nie przelewki. I nie przejmuj się, z sporą praktyką, i mnie czasem zdarzy się źle zamontować radiator na procesorze tak, że od razu skaczą w górę temperatury procka. Nawet jeśli miałbyś podejmować kilka prób, to musisz to zrobić, bo usmażysz chip.

Ad. 2. Tak. Wentyle niektórych producentów tak mają, że przy 5V nie ruszą. Kiedyś bawiłem się z przekładaniem kabelków. Możesz spróbować kupić przejściówkę z złącza wantylatorowego na Molex i próbować podłączyć wprost do zasilacza, i nie na 5, a na 7V. Podłączenie na 7V zamiast 5V nie spowoduje wzrostu hałasu, tego możesz być pewny, a spowoduje, że wentylator ruszy zawsze.

Ad.3. Więc nie ma co kombinować.

Ad. 4. Nie czytasz tego, o czym piszę. KONKRETNIE, jaką masz grafikę, a o jakiej myślisz. Czy mamy wróżyć z fusów? Poda producentów i modele: obecnej i ewentualnie przyszłej karty.

Link to comment
Share on other sites

1. Średnio wierzę, że by się "usmażył" od 80-82 C przez parę minut, raz na parę dni, ale postaram się poprawić to chłodzenie, dla przyjemności obserwowania niższych temp., dla satysfakcji ;-)

2. Nie muszę nic kombinować. W kompie, w którym zauważyłem problem, ustawiłem na stałe suwak "biegu" wentylów na pozycję środkową. Hałas prawie żaden, a startują zawsze. W moim domowym (identyczna obudowa) nie zdarzyło się, żeby nie ruszyły przy ustawieniu minimalnym, ala na wszelki wypadek ręcznie przesuwam na wyższy bieg włączając kompa i od razu na niższy.

3. Nie zmieniam.

4. Sam nie czytasz :) Od początku podałem model CPU i od początku piszę o integrze. O ile wiem, każdy  Core i7-8700  ma taki sam chip graficzny. Konkretnie UHD 630. Jaką konkretnie zewnętrzną kartę bym chciał przetestować? Nie wiem. Nie rozglądałem się jeszcze. Najchętniej coś cichego i niezbyt drogiego. Koniecznie 4K i z wyjściem DisplayPort. Nie gram w gry i nie będę grał. Chodzi o wykorzystanie GPU do innych celów, jak np. wspomaganie obróbki/renderowania video (w tym pod Adobe Premiere), wspomagania operacji w Photoshopie itp. i generalnie pod takim kątem właśnie.

Edited by latet
Link to comment
Share on other sites

46 minut temu, latet napisał:

1. Średnio wierzę, że by się "usmażył" od 80-82 C

Ad. 1. To nie chodzi o usmażenie. Proc powinien pracować w określonej temperaturze. I tyle.

Ad. 4. OK. Nie doczytałem. Jeśli chcesz coś wydajniejszego, to 1050Ti w zupełności wystarczy na większość tytułów, nawet tych obecnych. Jeśli myślałbyś o rozgrywce w 4K, to już i 1070 może nie wystarczyć...

Link to comment
Share on other sites

Dzięki, że pomagasz, ale znów nie czytasz :) Pisałem, że w gry nie gram i nie zamierzam.

Cytat

Nie gram w gry i nie będę grał. Chodzi o wykorzystanie GPU do innych celów, jak np. wspomaganie obróbki/renderowania video (w tym pod Adobe Premiere), wspomagania operacji w Photoshopie itp. i generalnie pod takim kątem właśnie.

 

Link to comment
Share on other sites

@mrosi Bez przesady. Wiesz ile się trzeba natrudzić, aby usmażyć CPU? Nie dość, że mobo jest zabezpieczane przed czymś takim, to CPU także ma własne zabezpieczenie, gdy temp. wzrośnie do niebezpiecznych wartości, komp się po prostu wyłączy. 80-85*C przy użytkowaniu CPU z aktywną integrą to nie są kosmiczne wartości. No i tak, podłączenie pod MOLEX wentylatora będzie skutkować tym, że będzie głośny, dlaczego? A no dlatego, że będzie lecieć na 100% caaały czas, bez możliwości sterowania nim i nie można uruchomić molexem na 7V, chyba że jeszcze coś dostawisz... molex leci na +12V na żóltym i +5V na czerwonym, 2 środkowe piny to masa... 

@latet Podsumowując to lekkie zamieszanie, jakie tutaj wynikło, moim zdaniem, nie przejmuj się CPU na razie, znajdź jakąś GPU, która będzie obsługiwać 4K (1050Ti wystarczy w zupełności jako support) i zobacz, czy po wyłączeniu integry (powinna wyłączyć się automatycznie po podpięciu osobnego GPU) jakie masz temperatury. Jeżeli nadal będzie 80-85*C przy 100% na dłuższy czas, trzeba sprawdzić wtedy smarowanie pastą i montaż Coolera, jeżeli wartości spadną do ~70-75*C to wszystko jest OK. Według testów i7 8700k (czyli nie powinno być wiele różnic) na 100% ma średnio 70-75*C z dezaktywowaną integra. Po OC temperatury sięgają 90*C i to jest NADAL ok temperatura dla pracy 100% dla wykręconego procka (są to wyniki temp. z testów podczas kodowania wideo). Trzeba pamiętać, że i7 8700k nie jest jednostką energooszczędną, pobory w 100% obciążeniu na poziomie ~200W muszą się ujawniać w postaci ciepła...

Jeżeli się zdecydujesz na osobne GPU, to bierz coś od MSI/Asus z serii z aktywacją wiatraków od ~50*C u MSI to się zwie TWIN FROZR VI, u Asus'a DirectCU II (tutaj mamy gwarancję wentylatorów 0dB).

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, latet napisał:

Dzięki, że pomagasz, ale znów nie czytasz :) Pisałem, że w gry nie gram i nie zamierzam.

 

To, że napisałem na temat gier, nie oznacza, że nie czytam, i że odnoszę się do wypowiedzi. Gry to najlepszy odnośnik w określaniu wydajności kart. Przynajmniej tych modeli "masowych".

Ale OK. Jedyne co osiągasz, to to, że mam głęboko kolejne rozmowy z Tobą...

EOD

 

7 minut temu, Nezumi napisał:

@mrosi Bez przesady. Wiesz ile się trzeba natrudzić, aby usmażyć CPU? Nie dość, że mobo jest zabezpieczane przed czymś takim, to CPU także ma własne zabezpieczenie, gdy temp. wzrośnie do niebezpiecznych wartości, komp się po prostu wyłączy. 80-85*C przy użytkowaniu CPU z aktywną integrą to nie są kosmiczne wartości. No i tak, podłączenie pod MOLEX wentylatora będzie skutkować tym, że będzie głośny, dlaczego? A no dlatego, że będzie lecieć na 100% caaały czas, bez możliwości sterowania nim i nie można uruchomić molexem na 7V, chyba że jeszcze coś dostawisz... molex leci na +12V na żóltym i +5V na czerwonym, 2 środkowe piny to masa... 

OK. Płyta ma zabezpieczenia. Uwierz jednak, że da się usmażyć procka...

Co zaś do wentylatorów, to pls, nie pisz bzdur. Można zmodyfikować podłączenie Molex tak, aby na wentylator leciało 5, 7 lub 12V:

Wentylator_5V.jpgWentylator_7V.jpgWentylator_12V.jpg

I nic nie będzie na maksa. Testowałem na różnych zasiłkach, na różnych wentylatorach...

BTW, grafy Asusa są nieporównywalnie głośniejsze od grafik MSI. To też z autopsji, żeby nie było...

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, mrosi napisał:

OK. Płyta ma zabezpieczenia. Uwierz jednak, że da się usmażyć procka...

Tak, jak wyłączysz zabezpieczenia mobo i procka, to tak, spalisz :). Przy 100-105*C PC Ci się po prostu wyłączy.

2 godziny temu, mrosi napisał:

Co zaś do wentylatorów, to pls, nie pisz bzdur. Można zmodyfikować podłączenie Molex tak, aby na wentylator leciało 5, 7 lub 12V:

Tu racja, się zamotałem, ale, nie zmienia to faktu, że wentyle bQ ruszają na 5V bez problemu. Jeżeli u tego znajomego nie ruszają, to ma uwalony panel i tyle z rozkminy, a no i nie, Asus nie jest najgłośniejszy, chyba nie miałeś w łapkach Zotac'a lub Giga (ten 2 to jak odkurzacz...). Mam teraz 970 od Asus'a, miałem 660, miałem 670. Może Ci się trafiła sztuka felerna, bywa, ale testy mówią co innego... MSI i Asus jadą mniej więcej na 1 wózku, chcesz coś na prawdę cichego? Cóż, sam radiator, bo inaczej nie ma szans. @latet pisał, że GPU będzie potrzebne tylko jako support, co za tym idzie, temperatury na GPU będą niskie, więc wentyle się nie odpalą lub będą lecieć na ~30%... Teraz może Cię zaskoczę, ale przy 1050Ti, według testów Asus wypada sporo ciszej, niż MSI :).

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Nezumi napisał:

Asus nie jest najgłośniejszy, chyba nie miałeś w łapkach Zotac'a lub Giga (ten 2 to jak odkurzacz...). Mam teraz 970 od Asus'a, miałem 660, miałem 670. Może Ci się trafiła sztuka felerna, bywa, ale testy mówią co innego... MSI i Asus jadą mniej więcej na 1 wózku, chcesz coś na prawdę cichego? Cóż, sam radiator, bo inaczej nie ma szans. @latet pisał, że GPU będzie potrzebne tylko jako support, co za tym idzie, temperatury na GPU będą niskie, więc wentyle się nie odpalą lub będą lecieć na ~30%... Teraz może Cię zaskoczę, ale przy 1050Ti, według testów Asus wypada sporo ciszej, niż MSI :).

Miałem i Asusy, i Gigabyte. Teraz, i w stacjonarnym, i w "telewizyjnym", mam MSI. I szczerze piszę - są najcichsze. Nie wiem jak było wcześniej. Tymi trzema markami wachluję odkąd pojawiło się TwinFrozr w MSI i relatywnie MSI jest najcichsze.

Tej wersji będę się trzymał, do samego końca... ;) 

Link to comment
Share on other sites

Dnia 22/04/2018 o 13:48, latet napisał:

Na zdrowy rozum - tak. Ale np. pod HandBreak efekt jest inny - użycie zintegrowanej GPU powoduje, że - przy tej samej prędkości renderowania - temp. CPU jest dużo niższa, obciążenie CPU znikome, a pobór prądu dużo mniejszy, niż przy tym samym zadaniu wykonywanym tylko na CPU. Wiem, że to nie to samo, co wykorzystanie GPU do przyśpieszenia renderowania, ale akurat takiej opcji oprogramowanie, którego obecnie używam (VideoPad i HandBreak) - nie oferuje.

Moim zdaniem własnie podpiął wentylatory do innego złącza niż potrzeba. Zamiast przeznaczonego do wentylatorów CPU podpiął do innego. Tam jest, że np. temperatura układu na który one były przeznaczone jest zbyt niska (czyli w normie), więc nie ma sygnału, że trzeba załączyć wentylatory i po prostu one się nie kręcą.

Jest też możliwe, że źle załączył gniazdo z wtykiem i po prostu nie ma zamkniętego obiegu lub w ogóle wtyk załączył "odwrotnie" (niby fizycznie nie powinno być to możliwe, ale jednak da się to zrobić). Jeżeli wewnątrz wentylatorów jest dioda to prąd nie będzie płynął i wentylatory kręcić się po prostu nie będą.

 

Aha i jeszcze jedno - niech autor wątku wejdzie do UEFI i wyączy automatyczną kontrolę/zarządzanie obrotami wentylatorów - czyli de facto ustawi je na maksymalną wydajność pracy.

Edited by dawciobiel
Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze - to co piszesz ma się nijak do tego, o czym ja pisałem, a już szczególnie do fragmentu przez Ciebie zacytowanego.

Po drugie - Twoja ostatnia rada, aby na sztywno ustawić obroty na max. jest po protu absurdalna. Priorytetem jest cisza.

Po trzecie, wiatraki w obudowie nie są podłączone do złącz na płycie, tylko do panelu z ręcznym przełącznikiem "biegów" 1/2/3. Ich obroty zależą tylko i wyłącznie od ręcznego ustawienia tego przełącznika. Mógłbym je przełączyć do złącz na płycie, ale nie chcę, bo jest wygodniej tak jak jest.

Wiatrak CPU jest podłączony do właściwego złącza na płycie i jego obroty są zmienne, stosownie do temp CPU.

Podczas kompresji wideo wiatrak CPU pracuje na max obrotach, a temp. rdzeni jest 80-85 C. Moja główna wątpliwość była po prostu taka - czy to są normalne temp. dla tego CPU w takiej sytuacji, czy nie bardzo. Nie uzyskałem tu jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Nie pytałem o to, czy są to temp. bezpieczne (bo wiem, że są), ale czy są normalne dla tego układu. Bo jeśli nie, to mogę spróbować wymienić pastę (ale jako osoba z 2 lewymi rękami i bez doświadczenia w tym zakresie, mam pewne opory przed taką operacją). 

 

 

Edited by latet
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

System mam na dysku SSD Samsung EVO 850 - klasycznym - SATA.

Przeszkadza mi fakt niezagospodarowania slotu M.2 na płycie głównej :)

Co miałoby większy sens?

  1. kupić taki dysk i przenieść na niego system: https://www.morele.net/dysk-ssd-samsung-960-evo-250gb-mz-v6e250bw-976306/
  2. dokupić jako cache taki dysk: https://www.morele.net/dysk-ssd-intel-optane-memory-32-gb-pcie-m-2-80mm-mempek1w032gaxt-1329083/
  3. żadne z powyższych - w obu przypadkach nie odczuję istotnej różnicy, poza testami syntetycznymi?

Dzięki! :)

Edited by latet
Link to comment
Share on other sites

Nr.2 całkowicie odpada jeżeli używasz już SSD. Po prostu nic nie zyskasz.

Nr.1 nie odczujesz jako tako różnicy w pracy systemu, na SSD pod SATA i pod M2 system będzie wstawać w podobnych czasach, różnice mogą być.. sekundy? Natomiast dyski pod M.2 są diabelnie szybkie, świetne pod pliki, które często przemieszczasz lub gdy potrzebujesz dysku na który w sekundach przerzucisz np. film w 4K do przerobienia. 

Reasumując, to już jest bardziej "dopieszczanie" niż "potrzeba". Systemu bym na M.2 nie pchał.

Link to comment
Share on other sites

Pytam o sens wypowiedzi, że system na M.2 -> nie...
Nie napisalem, ze calkowicie nie. Tylko w tym przypadku, gdzie mamy juz dysk ssd pod sata. Majac hdd i sata na m.2 wiadomo, ze postawimy na m.2, majac tylko na m.2 tak samo, ale jezeli mamy juz ssd na sata, a dokupujemy pod m.2 pozniej, to po prostu szkoda czasu, bo roznica w dzialaniu samego systemu niezauwazalna.

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Nezumi napisał:

Nie napisalem, ze calkowicie nie. Tylko w tym przypadku, gdzie mamy juz dysk ssd pod sata. Majac hdd i sata na m.2 wiadomo, ze postawimy na m.2, majac tylko na m.2 tak samo, ale jezeli mamy juz ssd na sata, a dokupujemy pod m.2 pozniej, to po prostu szkoda czasu, bo roznica w dzialaniu samego systemu niezauwazalna.

Tego mi nie musisz tłumaczyć. Nieprecyzyjnie napisałeś o tym. Wyglądało jakby system nie miał być instalowany na M.2, bo... nie... ;) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...