Kazimiera

Zwiększamy 2-krotnie zasięg

Recommended Posts

Hej,

Ostatnio natrafiłem na taki filmik https://www.youtube.com/watch?v=5cVhkCoIi4U

Gościu w nim pokazuje jak za około 350 zł zwiększyć 2-krotnie zasięg. Niestety przeróbka narusza ramę, kilka osłonek i wiąże się z wożeniem na wierzchu torby z baterią w środku (tak jak przy rowerach elektrycznych).

Czy komuś chciało się zrobić taką przeróbkę? Wymagane są tylko 4 elementy, lutownica, wiertarka i parę śrubek:

1. Bateria - https://www.aliexpress.com/item/32876130090.html - 280 zł

2. Torba - https://www.aliexpress.com/item/32827174349.html - 30 zł

3. Złączki - https://www.aliexpress.com/item/388573167.html - 10 zł

4. Przewody - https://www.aliexpress.com/item/32847108210.html - 20 zł

 

Może pochwalicie się wrażeniami? Ile się całość ładuje? Czy zasięg faktycznie jest 2-krotnie większy? Czy torba telepie?

 

Edited by Kazimiera

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co powiecie na taką przeróbkę na metodę z Y cable?

 

1. Torba na baterię - https://www.aliexpress.com/item/33049994541.html lub https://pl.aliexpress.com/i/32902854472.html

4. Przewód (tutaj bardziej chodzi o grubość i dwużyłowość niż wtyk) - https://www.aliexpress.com/item/33032530025.html

2. Bateria - https://www.aliexpress.com/item/32981096067.html

3. Złączki XT60 - https://www.aliexpress.com/item/32716909493.html

4. Złączki XT30 - https://www.aliexpress.com/item/32872532886.html

5. Uszczelki - https://www.aliexpress.com/item/33055848175.html

6. Spinacze - https://www.aliexpress.com/item/33028834635.html

7. Napy na otwór na kabel w torbie - https://www.aliexpress.com/item/32807140568.html

8. Gniazdo bezpiecznika 25A - https://www.aliexpress.com/item/32815891159.html

Pomysł jest na umieszczenie baterii w torbie zawieszonej na kierownicy. Dodatkowo, kabel jest poprowadzony tą samą drogą co linka od hamulca i spięta razem z przewodem od wyświetlacza i hamulca za pomocą klipów (właściwie tylko hamulca, bo ten przewód jest grubszy i sztywniejszy). Zaletą jest możliwość odpięcia baterii lub łatwej wymiany na większą, przy właściwym braku ingerencji w konstrukcję i estetykę hulajnogi.

 

 

Edited by Kazimiera

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Szczerze Ci powiem, że nie powiesił bym baterii na sztycy kierownicy.
Łączenie sztycy i zawiasu jest bardzo liche (śrubka m5 i kołek sprężynujący).
Sam zawias tez do najmocniejszych nie należy.

Zamontował bym jak mnóstwo ludzi na rurze.

Kabelek jakiś cienki, do mojej baterii użyłem 2.5mm2.
W sumie mógłby być ciut cieńszy.

A i rozejrzyj się w lokalnych sklepach, jeśli nie chcesz czekać wieków. Złącza XT30 kupiłem w sklepie modelarskim, przewody w sklepie elektrycznym, baterie w nexun.pl (ja zgrzewalem sam ale robią tez na zamówienie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy podłączając taką baterię https://pl.aliexpress.com/item/33014865256.html w systemie Y oryginalny BMS xiaomi zauważy je? Czy może na czas ładowania, trzeba odłączać ten pakiet i ładować niezależnie. Czy wtyk do ładowania, jest tym z Xiaomi? Czy lepiej kupić taki pakiet wraz z dedykowaną ładowarką (mam już jedną ładowarkę 2A na stanie, nabyłem do ładowania m365)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Czy podłączając taką baterię https://pl.aliexpress.com/item/33014865256.html w systemie Y oryginalny BMS xiaomi zauważy je? Czy może na czas ładowania, trzeba odłączać ten pakiet i ładować niezależnie. Czy wtyk do ładowania, jest tym z Xiaomi? Czy lepiej kupić taki pakiet wraz z dedykowaną ładowarką (mam już jedną ładowarkę 2A na stanie, nabyłem do ładowania m365)?

Strasznie duża... może coś mniejszego - https://pl.aliexpress.com/item/32932888092.html?tt=sns_none&aff_platform=default&cpt=1566794652943&sk=bkprLsk1&aff_trace_key=a77f3f6bf6374c62ae80424563996d83-1566794652943-07799-bkprLsk1&terminal_id=b5ff9f4e9a1f4839b168bf2f9c365fd1

Oryginalny BMS nie zauważy zwiększenia pojemności, pojemność jest wpisana w jego FW (można to zmienić).
Zdania są podzielone co do ładowania. Jedni twierdzą że, powinno się ładować osobno, drudzy iż, razem.
Osobno jest lekko kłopotliwe, bo trzeba zmierzyć napięcie obu baterii przed ich połączeniem.
Razem... prąd „idzie” przez oryginalny BMS do dodłożonej baterii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakie są minusy montażu baterii 12Ah ? Tylko waga ? Rozmiar ?

Czy dolna pokrywa posiada jakieś plomby ? Nie chcę stracić gwarancji :/

Czy modowanie softu "zwykłej" m365 pozwoli na osiągnięcie nominalnych osiągów wersji PRO ? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Tak, waga rozmiar.

No i 7Ah już będziesz miał, wiec dodatkowe +7Ah to będzie sporo.

Plomb na zewnątrz nie widziałem, delikatnie odkręcić śruby pokrywy i zobacz czy dziady w środku czegoś nie okleili.

 

Nawet bez modyfikacji będzie prawie pro (zasięg).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, pixelq napisał:

Tak, waga rozmiar.

No i 7Ah już będziesz miał, wiec dodatkowe +7Ah to będzie sporo.

Plomb na zewnątrz nie widziałem, delikatnie odkręcić śruby pokrywy i zobacz czy dziady w środku czegoś nie okleili.

 

Nawet bez modyfikacji będzie prawie pro (zasięg).

 

a ty masz dodatkową baterie ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może to ktoś przełożyć na "polski" ? 

Sprawdzam wszystkie za i przeciw, bo chciał bym to zrobić po pierwsze bezpiecznie.

Baterię wpiąć metodą Y bez lutowania.

 

955957546_Adnotacja2019-08-27111040.thumb.jpg.18168e20a7847c2f911ff76f4cd6a848.jpg

56757309_1817743224991861_428862466009595904_o.thumb.jpg.7eea05b2323305141f3fe91e1d4a761e.jpg

Edited by fred1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Tak. To prawda.
Dlatego obie baterie powinny mieć prawie takie same napięcie.
Jeżeli bateria zew. będzie miała większe napięcie niż wew. to zadziała zasada naczyń połączonych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja rozumiem to tak, że jeśli nie będziemy ładować baterii zewnętrznej poprzez jej dedykowaną wtyczkę (tylko razem z baterią wewnętrzną) to nie zachodzi proces balansowania, więc napięcie na pojedynczych zespołach ogniw 18650 będzie dryfować i coraz bardziej się różnić od siebie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli co ? 

Ładować każdą z baterii osobno i za każdym razem mierzyć/wyrównywać napięcia ?

:?  Toż to mordęga. 

Wymiana BMSu to już ingerencja w warunki gwarancyjne na hulajnogę ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba by wtyk ładowania zewnętrznej baterii podłączyć pod wtyk ładowania wewnętrznej. Albo prościej. Kabelek Y i rozdzielić wtyk ładowarki na dwie końcówki, jedna do hulajnogi a druga do baterii zewnętrznej. Wtedy nie trzeba odłączać baterii zewnętrznej więc mają takie samo napięcie i ładują się w tym samym czasie równo. Bateria zewnętrzna ładuje się przez swojego BMSa i nie ma problemu z dryfem napięć.

Do tego można by zastosować diodę na przewodzie zasilającym 36V z baterii zewnętrznej tak aby bateria wewnętrzną nie lądowała zewnętrznej.

Edited by cichy45

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Dnia 27.08.2019 o 06:41, pixelq napisał:

Prawie tak.... 13200 mAh (12S4P)

I to jest kawał baterii.

Wow, imponujące! Proszę o szczegóły. 

1. własna konstrukcja czy nabyta, jeżeli nabyta, to gdzie znaleźć.

2. czy mieści się bez modyfikacji, czy należy rozbudowywać podest?

3. moduł wyświetlacza nabyty, czy własna konstrukcja, jak nabyty gdzie szukać?

Edited by Guest
Nie przewalamy bezmyślnie obrazków z cytowanej zawartości...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
20 godzin temu, pixelq napisał:

Ciut trzeba obniżyć:
5 mm bez koszyków na baterie
10 mm z koszykami

Dziękuje bardzo za informacje ze źródłami.

Jak zostało zrealizowane obniżenie? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Wydruk 3D przeskalowany do 11mm
uszczelniony przy obudowie silikonem
https://www.thingiverse.com/thing:3582752
Autor: David vel Botox

Ale wyszedł paskudnie (krzywy) bo nie mam drukarki i zamówiłem u kogoś.
Planuje zmienić na plexi wycięta na CNC

Śrubki oczywiście trzeba kupić dłuższe według wzoru długość obecnej+grubość wydruku.
Zakupiłem w http://sklep.bufmax.pl

Nie polecam z łbem na torx bo po zarysowaniu o krawężnik trudno je odkręcić.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Skąd dokąd ten przewód ?

Ja przewód z bateri do ESC i portu ładowania zasadziłem 2.5mm2 dwie niezależne żyły.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pixelq said:

Skąd dokąd ten przewód ?

Ja przewód z bateri do ESC i portu ładowania zasadziłem 2.5mm2 dwie niezależne żyły.

Uparłem się na umieszczenie baterii na sztycy. Mam model m365 z 2019 i z tego co widzę to jest znacznie wytrzymalsza konstrukcja, niż poprzednie generacje.

Edited by Kazimiera

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Rozważ to jeszcze.
Bateria na sztycy to dodatkowy ciężar oprócz Ciebie który będzie ja obciążał.
Konstrukcja poprawiona, ale na ile ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Kazimiera napisał:

Uparłem się na umieszczenie baterii na sztycy. Mam model m365 z 2019 i z tego co widzę to jest znacznie wytrzymalsza konstrukcja, niż poprzednie generacje.

Też mam z 2019 i o ile zaczep jest stalowy to pomyśl o tym że ta druga strona naprzeciw zaczepu to to samo aluminium,w którym jest osadzona oś od śruby mechanizmu składania i nie ma tam więcej materiału,więc jak rozkalibruje się otwór tej osi to będziesz kombinował z powiększaniem otworu,tulejkami,grubszymi osiami itp.W pewnym momencie materiału już braknie,ale to twoja kasa i za chwilę będziesz kupował nowy mechanizm składania bo już nic więcej nie da się zrobić.Pomyśl jak masa będzie na tak długim ramieniu i dodaj jeszcze obciążenia wynikające z jazdy.

pixelq ma rację

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, przekonaliście mnie. Ale już szybciej poszukam opcji bez zmiany wizualnej hulajnogi. Widziałem, że @pixelq coś robił, ale to mi się wydaje z lekka za skomplikowane. A może jest taka opcja, że wymieniam gotowy pakiet (tam pewnie też BMS jest ukryty)? Przecież to raptem 4 śruby i 2-3 wtyczki.

Edited by Kazimiera
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hiszpanie dokładają też baterie od dołu... coś takiego
b9aa47011a7dbe05674c2df0379c8360.jpg

Emocje z 12S4P są w tym momencie... ale to nie na moje nerwy i rękę wiec oddałem zawodowcowi.
31d69890fd63199eaf9061a8263a22de.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, pixelq napisał:

Hiszpanie dokładają też baterie od dołu... coś takiego
b9aa47011a7dbe05674c2df0379c8360.jpg

Emocje z 12S4P są w tym momencie... ale to nie na moje nerwy i rękę wiec oddałem zawodowcowi.
31d69890fd63199eaf9061a8263a22de.jpg

A ile i dlaczego tylko tyle to kosztowało?Prześwit mniejszy o   ..... mm          ???????

Rozumiem że trzeba też kombinować z  dystansem od pokrywy aku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak by wyła wersja wyciągasz wkładasz zestaw to może by było warto nad tym pomyśleć,elektronika to mój wróg,chyba że mam coś wyjąc i włożyć coś innego sprawnego.

Na razie pozostanie po staremu,zamówiłem wtyczki i gniazda XT 60 oraz 30 i poszukam pakietu.Właśnie pytanie pakiet się ładuje podłączony do hulajki,osobno czy razem itp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak to jest z tym ładowaniem dodatkowego pakietu?Ładuje się oba na raz podpięte do ładowarki,czy wypina?Może ktoś sensownie,aczkolwiek łopatologicznie odpowiedzieć?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zależy czy BMS w baterii ma współdzielony przewód zasilania baterii. Jeśli tak, to na tym samym przewodzie ładujesz i rozładowujesz baterię, przy ładowaniu BMS dba o to same napięcie na ogniwach.

Jeśli masz BMS z osobną linią obciążenia, wtedy trzeba go (baterię zewnętrzną) ładować osobno.

Edited by cichy45

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, cichy45 napisał:

To zależy czy BMS w baterii ma współdzielony przewód zasilania baterii. Jeśli tak, to na tym samym przewodzie ładujesz i rozładowujesz baterię, przy ładowaniu BMS dba o to same napięcie na ogniwach.

Jeśli masz BMS z osobną linią obciążenia, wtedy trzeba go (baterię zewnętrzną) ładować osobno.

Tak jak proponował pixelq zastanawiam się na zewnętrzną baterią w torbie na ramie z przodu ,z kablami Y złączami XT 60 i 30 ,pakiety z allegro maja taki wtyk męski i nic więcej i chodzi mi co dalej z ładowaniem takiej wersji=pakiet złącze XT 60 meskie ,kabel Y i instalacja tego do aku hulajki.To wiem i pytam grzecznie czy to koniec kopania się w prądzie i ładowarka ładuje oba pakiety na raz czy nie.Łopatologicznie poproszę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz tu wszystko opisane https://rollerplausch.fandom.com/de/wiki/Zusatzakku_verbauen

Metoda y i w dalszej części powyższej strony metoda z lutowaniem(gwarancja papa)

RollerPlausch_Y-Akku_1.thumb.png.14e2ace9f75584d59fa6004a6382d698.png

Czym się różnią xt60 od xt30? ...i po co Ci xt60 jeśli wystarczą xt30 ?

Pytanie odnośnie ładowania,BMSów itd. krążyło mi po głowie od kilku dni.

Otrzymałem kilka odpowiedzi. Powyżej w tym temacie ta która mówi o podłączeniu wtyków ładowania w formie Y.

Pytałem tez osoby, która przerabia hulajnogi na Allegro :

Cytat

odpowiadając na pytanie: cały zestaw, cały czas ładujemy jedną ładowarką. Ładujemy hulajnogę zawsze do 100% i staramy się nie robić tego częściej niż raz na dobę. Ja najbardziej polecam ładować hulajnogę w nocy, podłączając ją do ładowarki przed pójściem spać. Nie ładujemy hulajnogi zaraz po przyjściu z przejażdżki, czekamy  do 1 godziny (tak żeby napięcia na bateriach się wyrównały oraz żeby temperatura się wyrównała do pokojowej) i dopiero ją podłączamy do ładowarki, a najlepiej jak pisałem wcześniej, wypracować sobie nawyk podłączania do ładowarki przed pójściem spać. Ja tak eksploatuje swój zestaw i nie ma żadnych objawów umierających baterii.

Można też za każdym razem rozłączać dodatkową baterię, ładować ją osobno ładowarką kupioną w komplecie na Aliexpres.

Tyle, że po takim ładowaniu musisz ją podłączyć z wyrównanym napięciem czyli robisz to co na filmiku od 3 minuty.

Obie baterie muszą mieć to samo napięcie z maksymalna różnica do 0,5V. 

Pytanie czy chce Ci się codziennie rozpinać te wtyki i mierzyć miernikiem napięcia. Jeśli facet, który to sprzedaje jako usługa przerobienia hulajnogi twierdzi, że ładować jedną ładowarką, to chyba warto mu wierzyć.

Na minus pewnie czas ładowania bo zamiast np. 5h, wyjdzie 10h. Tyle, że w nocy i tak hulajka stoi, to nie robi mi to różnicy.

Dla ułatwienia podaje link do aukcji, bo tutaj u tego sprzedawcy znalazłem xt30, kable 14awg i termokurcze. Brakuje jeszcze obudowy bezpiecznika 25A ale to w motoryzacyjnym pewnie kupię. 

https://allegro.pl/oferta/konektor-para-konektorow-zlacze-xt30-wtyk-gniazdo-7253963857 

 

W opisie powyższej instrukcji filmiku doczytałem, że :

331149980_Adnotacja2019-09-01224640.thumb.jpg.b8d08ff4279edbc46c71356a9a9c4f06.jpg

Edited by fred1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now