W ostatnim czasie coraz większa liczba klientów, którzy kupili telefony Xiaomi w sieciach elektromarketów wysyła zapytania do serwisu MiCenter lub MIUIPolska w związku z kontami Xiaomi zalogowanymi na ich nowych telefonach. Oto słów kilka na ten temat.
Konto Xiaomi, Chmura Xiaomi, kopia danych w Chmurze Xiaomi
Zacznijmy od tego, że telefony Xiaomi posiadają zabezpieczenie producenta uniemożliwiające przejęcie telefonów przez osoby trzecie. Konto Xiaomi, bo o nim mowa, nie tylko umożliwia wykonanie kopii zapasowej danych użytkownika, ale – i to jest najistotniejsze – zabezpiecza telefon. W przypadku jego utraty (np. kradzieży) możemy nie tylko go odnaleźć dzięki usłudze lokalizacji telefonu, ale i w ostateczności zdalnie przeprowadzić tzw. „hard reset”, czyli całkowite usunięcie własnych danych przy okazji przywracania urządzenia do stanu „surowego” (fabrycznego), a także zablokować urządzenie w taki sposób, że stanie się ono bezużyteczne. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, jak jest to istotne, zwłaszcza w kwestii ochrony własnych danych.
W tym momencie, choć drugorzędną, to równie istotną kwestią jest możliwość wykonywania w ramach Chmury Xiaomi kopii zapasowych danych zgromadzonych na urządzeniach. Selektywnie można wybrać to, co ma zostać skopiowane do Chmury Xiaomi: wiadomości SMS, lista połączeń, kontakty, zapisy dyktafonu, obrazy i filmy.
Kupujemy nowy telefon Xiaomi
Kupując nowy telefon, szczególnie w sieciach popularnych sklepów mamy prawo oczekiwać, że jest on „prosto z pudełka, w stanie fabrycznym”. Pierwsze uruchomienie urządzenia powinno pozwolić nam na samodzielne skonfigurowanie telefonu i ewentualne założenie kont Xiaomi czy Google.
W opisywanym przypadku tak nie jest i klienci uruchamiają telefony, na których ktoś zakładał już konto Xiaomi i dokonał resetu danych.
Co należy podkreślić, kupując telefon nowy, możemy ale nie musimy zakładać konta Xiaomi i logować się do niego. Jeśli jednak choć raz na telefonie zostanie dodane konto Xiaomi, telefon staje się bezużyteczny dla każdego innego (kolejnego) użytkownika.Przynajmniej do chwili, gdy poprzedni użytkownik nie wykona określonych czynności, które „uwolnią” zabezpieczony telefon:
- wyłączenie lokalizacji urządzenia na telefonie,
- wylogowanie się z konta na telefonie,
- usunięcie urządzenie z konta (poprzez przeglądarkę PC, w sekcji „Moje urządzenia” w ustawieniach konta, w witrynie Xiaomi).
Pisząc bardzo przejrzyście, jeśli kupujemy nowy telefon Xiaomi, nie ma możliwości aby podczas jego uruchomienia pojawił się monit o zalogowanie do Konta Xiaomi. Jeśli tak się zdarzy, oznacza to, że telefon nie jest nowy. Być może pochodzi ze zwrotu, wystawy lub z naprawy, a serwis czy sklep nienależycie opisał telefon lub po prostu taki telefon sprzedaje jako nowy. Co wówczas?
Telefon wyświetla monit o zalogowanie się do Konta Xiaomi. Co dalej?
Przede wszystkim, to nie koniec świata. Klienci powinni podjąć próbę wyegzekwowania praw jakie im przysługują. A tego jest całkiem sporo, przy czym większość użytkowników nie ma świadomości tego, co mogą zrobić z zakupionym produktem.
Po pierwsze, zwrot ustawowy
Jeśli dokonaliście zakupu telefon przez Internet, to nawet jeśli wybraliście sposób dostawy „Odbiór w punkcie sprzedawcy”, czyli z dostawą do sklepu w pobliżu Waszego miejsca zamieszkania, możecie skutecznie odstąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni od daty odbioru telefonu. Wprawdzie samo oświadczenie odstąpienia od umowy może być złożone w dowolny sposób, jednak najlepiej zrobić to pisemnie lub mailowo. Po to, aby w razie konieczności wszczęcia postępowania sądowego mieć namacalny dowód. Kwestię zwrotu konsumenckiego reguluje szczegółowo Art. 27 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j.t. Dz.U. z 2019 roku poz. 134). Należy jednak pamiętać, że jeśli będziecie odsyłać sprzęt do sklepu, musicie ponieść koszty jego dostarczenia (Art. 34 pkt. 2 wspomnianej Ustawy). Ponadto o ile nie mówimy o specyficznym przypadku, przedstawionym poniżej, sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar w związku ze zwrotem ustawowym.
Tu ważna uwaga. Niektóre sklepy, np. RTV Euro AGD, w swoich regulaminach posiadają zapis, że zamówienie towaru z opcją odbioru w sklepie stacjonarnym jest jedynie formą „rezerwacji”. Wówczas faktycznie umowa kupna – sprzedaży jest zawierana dopiero przy odbiorze telefonu. W takim przypadku zostaje wykluczona możliwość skorzystania z opcji zwrotu „ustawowego”.
Co zatem, jeśli jesteście w takiej sytuacji? Tak naprawdę lepiej dla Was, bo mając telefon z zablokowanym kontem Xiaomi, możecie skorzystać z prawa rękojmi.
Po drugie, prawo do rękojmi
Rękojmię i prawa konsumenta z niej wynikające szczegółowo reguluje Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145). Art. 556 ustawy precyzuje, że
„Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)”.
Wada prawna występuje bardzo rzadko, zatem pozostaje nam wada fizyczna. Art. 556*1 wyjaśnia dokładnie to, czym jest wada fizyczna. W zasadzie naszą sytuację wyczerpują paragrafy 1, 2 i 3 przytoczonego artykułu. Niemożność zalogowania się do konta Xiaomi sprawia, że telefon jest bezużyteczny i wypełnia przesłankę Art. 556*1. Co dalej?
Art. 560 Kodeksu cywilnego definiuje nam możliwe roszczenia:
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Podsumowanie, czyli co lepsze dla mnie
Zablokowane konto Xiaomi to bez dwóch zdań wystarczający powód do tego, aby zwrócić telefon do sklepu. Jeśli uruchamiacie urządzenie w ciągu dwóch tygodni od zakupu i stwierdzacie fakt zablokowanego konta Xiaomi, możecie zwrócić telefon z tytułu zwrotu konsumenckiego. To jednak powoduje, że za chwilę kolejna osoba będzie miała problem. Jest bardzo prawdopodobne, że sklep będzie taki telefon chciał ponownie sprzedać jako nowy. Usunięcie kont Xiaomi z telefonów jest bardzo trudne i często niemożliwe nawet dla serwisu autoryzowanego..
Znacznie szersze możliwości daje zwrot z tytułu rękojmi. Nie dość, że powiększa wachlarz opcji: wymiana na nowy sprzęt (wolny od wad), obniżenie ceny, naprawa (usunięcie blokady), odstąpienie od umowy, to jeszcze skutecznie może z niej skorzystać nie tylko osoba fizyczna, ale i osoba posiadająca działalność gospodarczą (firma). Ta ostatnia niestety nie może skorzystać z opcji zwrotu konsumenckiego.
Musicie mieć świadomość, że sprzedawca, zwłaszcza jeśli nie jest to markowy, renomowany sklep, będzie próbował wykpić się z obowiązku przyjęcia sprzętu. W 90% przypadków wystarczy wspomnieć, że w przypadku nieprzyjęcia towaru, sprawa zostanie skierowana na drogę postępowania sądowego. Sklep z ociąganiem, ale będzie starał się rozwiązać sprawę polubownie, czyli po Waszej myśli. Niestety, w pozostałych 10% może stać się koniecznym wszczęcie postępowania sądowego. Wówczas bardzo przydatny może okazać się E-Sąd: https://www.e-sad.gov.pl/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Sąd ten został stworzony m.in. właśnie w takich celach. Jego orzeczenia mają taką samą moc prawnie wiążącą jak orzeczenia sądów stacjonarnych. W przypadku sprawy takiej jak nasza, całkowity koszt postępowania to 30 PLN dla roszczeń do 1 500 PLN.
Kupując nowy telefon, macie prawo oczekiwać urządzenia nowego, sprawnego, w żaden sposób nie ograniczonego, zwłaszcza wskutek zaniedbania sklepu/sprzedawcy.