Xiaomi: historia firmy do dzisiaj

Xiaomi: historia firmy do dzisiaj

Telefony, tablety, telewizory typu smart, inteligentne zegarki, urządzenia inteligentnego domu, a nawet obuwie czy ciuchy. Wydaje się, że w ciągu zaledwie kilku lat istnienia firmy, nie ma segmentu rynku, w którym Xiaomi nie miałoby swojego produktu. Miłośnikom marki nie trzeba tego mówić, jednak może i oni chcieliby przypomnieć sobie, jak to się wszystko zaczęło, i co się wydarzyło w ciągu ośmiu lat istnienia chińskiego giganta, z logo w postaci króliczka Mitu.

2010: rozpoczyna się przygoda Xiaomi

Nazwa Xiaomi – (chin: 小米科技; pinyin: Xiǎomĭ Kējì) to w dosłownym tłumaczeniu „Technologia prosa”, tutaj jako skojarzenie wieloznaczeniowe. Firma została założona 6 kwietnia 2010 roku, przez siedmiu mężczyzn (jak „Siedmiu Samurajów” z filmu Akira Kurosawy ;) ), w wieku pomiędzy 30, a 40 lat. Wśród nich były osoby z wieloletnim doświadczeniem, również w firmach doskonale znanych na całym globie: Google, Microsoft, Motorola i innych.

2011: premiera pierwszego telefonu Xiaomi – Mi 1

W maju 2011 roku, Lei Jun zaprezentował światu pierwszego smartfona zaprojektowanego i wyprodukowanego przez Xiaomi. Oficjalna prezentacja była niezapomnianą chwilą dla wszystkich, którzy byli częścią firmy. Była jednocześnie znaczącym wydarzeniem w historii rynku urządzeń mobilnych w Chinach. Xiaomi kompletnie odmieniło rynek smartfonów w Państwie Środka, wprowadzając kosztujący 1999 juanów model Mi 1.

2012: Festiwal Mi Pop

W 2012 roku odbył się pierwszy Festiwal Mi Pop. Na imprezie zorganizowanej w kwietniu, w Pekinie, nie było artystów. Celem Mi Pop były świętowanie urodzin firmy i integracja osób zaangażowanych w działania firmy. Niektórzy twierdzą żartobliwie, że najważniejszym tancerzem na imprezie był jeden z założycieli firmy. ;)

W tym roku, Xiaomi sprzedało 7,2 miliona urządzeń.

2013: na rynku pojawia się seria smartfonów Redmi

W lipcu 2013 rodzi się pierwszy smartfon z serii Redmi. W tym czasie ponad 9 milionów Mi Fanów, za pośrednictwem serwisu Qzone (sieć społecznościowa utworzona w 2005 roku przez Tencent), zamawia smartfona w preorderze.

Dzięki pierwszemu modelowi Redmi sprzedaż Xiaomi rośnie w sposób drastyczny, sięgając 18,7 milionów sprzedanych urządzeń.

2014: powstaje Ekosystem Mi

W roku 2014 powstaje Ekosystem Mi. Staje się tak po tym, kiedy do znajdujących się w portfolio Xiaomi smartfonów dołączają urządzenia typu „smart”: Mi Band, Mi Air Purifier i inne gadżety z serii Mi. Czy ktoś potrafi wymienić urządzenia Mi, inne niż smartfony i tablety, znajdujące się aktualnie w ofercie firmy…?

W 2014 roku Xiaomi sprzedało 61 milionów smartfonów i trafiło na listę najwyżej notowanych finansowo firm na świecie, zaś jego wartość określono na 46 miliardów dolarów.

2015: pierwsza oficjalna kolacja dla fanów

Spotkanie Xiaomi przy kolacji stało się jednym z ważniejszych wydarzeń dla wielu chińskich rezydentów. Miało i ma zadanie szerzenia idei braterstwa pośród uczestników. Rokrocznie, pod koniec każdego roku kalendarzowego, spotkania lojalnych fanów Mi z członkami ekipy Xiaomi odbywają się w siedzibie głównej firmy.

Wszystkie koszty transportu i konsumpcji uczestników są w całości pokrywane przez Xiaomi. Wszyscy fani marki mają możliwość wysłania komentarzy bezpośrednio do Xiaomi.

2016: nadchodzi Xiaomi Mi MIX

26 października 2016 roku to data przełomowa nie tylko dla Xiaomi, ale i dla rynku smartfonów w ogóle. W tym właśnie dniu ma miejsce premiera phabletu Mi MIX, urządzenia o innowacyjnym wyglądzie i dotąd nie stosowanych technologiach. Egzemplarz Mi MIX trafia do Muzeum Architektury i Wzornictwa w Finlandii, jako pierwszy przykład smartfona przyszłości.

2017: kolejny dobry rok dla Xiaomi

Rok otwiera powstanie w Shenzen największego sklepu Mi Home. To 650 metrów powierzchni  wystawowych (i nie tylko) rozmieszczonych na dwóch piętrach, zaprojektowanych przez Eight Inc. Wewnątrz znajdziemy salon sprzedaży, platformę e-commerce, centrum logistyczne. Xiaomi demonstruje kompletnie nowy ekosystem, nigdy dotąd niespotykany w tym segmencie. To kompletnie nowy rodzaj marketingu.

Przed końcem roku Xiaomi wchodzi oficjalnie na rynek Europy. Swoje wejście rozpoczyna od akcji sprzedażowych polegających chociażby na sprzedaży smartfona za 1 dolara, w trakcie promocji Czarnego Piątku.

Xiaomi zostaje skonfrontowane z Apple, które składa pozew przeciwko chińskiemu gigantowi, dotyczący „podobieństwa w wymowie nazwy urządzenia”. Mowa o Mi Padzie, któremu finalnie, wskutek decyzji Sądu Europejskiego, musi zostać zmieniona nazwa, z jaką trafi do europejskiej sieci dystrybucji. To jednocześnie pierwsza oznaka obaw dotychczasowych potentatów europejskiego rynku elektroniki użytkowej przed konkurencją z Chin.

Co przyniesie Xiaomi rok 2018?

Xiaomi to zaledwie 8-letnia firma, już posiadająca w swoim dorobku znakomite osiągnięcia. Jak to jednak zwykle bywa, sporo jest jeszcze do zrobienia. Xiaomi mówi „dziękujemy” wszystkim członkom firmy, pracownikom i miłośnikom, a także wszystkim tym, którzy dorzucili choćby odrobinę do tego, czym Xiaomi jest dzisiaj.

“Dziękujemy wam wszystkim za bycie częścią spektakularnej podróży. Zapnijcie pasy, bo w 2018 roku zacznie się jazda.”

W roku 2018 może nadarzyć się okazja do pojawienia się Xiaomi w USA, obok Huawei. Może tak się stać dzięki umowie, jaką obaj chińscy potentaci mają zawrzeć. Co poza tym? Mogą pojawić się efekty umów o współpracy, podpisanych z Facebookiem czy z producentem gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Go.

Na tę chwilę, jak mówią specjaliści finansjery, Xiaomi jest firmą o wartości ponad 100 miliardów dolarów.

Co roku Xiaomi będzie wysyłać 100.000 kartek pocztowych, w podziękowaniu Mi Fanom w Chinach za wsparcie dla firmy. Szczęśliwcy mają szansę otrzymać kartę podpisaną przez samego szefa Xiaomi, Lei Juna, lub jednego z współzałożycieli firmy. To prosty sposób na to, aby podziękować za oddanie i zaufanie, jakimi firma została obdarzona przez miłośników marki.

Źródło: Xiaomi Today

[AuthorRecommendedPosts]