System Global instalowany na wszystkich nowych telefonach Xiaomi/Redmi/Poco nie zawsze pozbawiony jest błędów i problemów. Praktycznie każda seria telefonów miewa większe lub mniejsze problemy z oprogramowaniem MIUI. Czasem problem może przyjść nagle, np. po zwykłej aktualizacji do wyższej wersji MIUI lub Androida, a także po aktualizacji systemowych aplikacji.
Tym razem Redmi Note 11
Usterka systemu ostatnio nie oszczędziła modelu z serii Redmi Note 11. Po aktualizacji jednego ze składników systemu awarii ulega pakiet Qualcomma odpowiedzialny za udzielanie lokalizacji i pozycjonowania GPS. Wskutek błędu w danych aplikacji system ulega restartowi do recovery w kilkanaście sekund po odblokowaniu ekranu.
W tym czasie nie można praktycznie nic zrobić z telefonem, ponieważ do wykonania większości czynności w systemie np. włącznie kopii zapasowej czy synchronizacji danych wymaga znacznie więcej czasu.
Błąd systemu to powód do naprawy gwarancyjnej?
Tak, ponieważ gwarancja obejmuje także prawidłowe działanie systemu MIUI od Xiaomi więc ten błąd naprawi oficjalny serwis CCS. Jednak serwis gwarancyjny z miejsca usunie wszelkie dane, robiąc flash systemu, a my tych danych nie chcemy stracić, bo nie zadbaliśmy o ich kopię zapasową i synchronizację. Co robić w takiej sytuacji? Naprawimy to sami w tym poradniku.
Jak naprawić samoczynne restarty?
Problem dotyczy Redmi Note 11 na wersji systemu 13.0.1.0 RGKEUXM lub wyższej.
Objaw: samoczynny restart systemu do recovery po kilkunastu sekundach od odblokowania ekranu
Powód: aplikacja com.qualcomm.location
Naprawa: usunięcie wadliwej aplikacji za pomocą połączenia ADB z komputerem.
Czynność ta musi być wykonana szybko w ciągu kilkunastu sekund, zanim dojdzie do restartu urządzenia, a więc będziemy musieli “spowolnić telefon” by zyskać kilka sekund dodatkowo i przygotować się do niektórych rzeczy wcześniej.
Porada: Instalację lub naprawę oprogramowania w Xiaomi można też zlecić profesjonalistom w MiCenter tutaj.
Przygotowanie:
- Odblokowanie opcji programisty w telefonie, aby mieć dostęp do ADB: FAQ > Jak uzyskać dostęp do Opcji Programisty?
- Zainstaluj ADB na komputerze – jest to przewodowe połączenie z komputerem (wymagany dostęp przez terminal/wiersz poleceń z systemu Windows/Linux): FAQ > Jak zainstalować fastboot/ADB?
- Weź suszarkę do włosów lub podgrzewacz serwisowy do LCD, lub cokolwiek co może podgrzać tylną obudowę telefonu do ok. 50-65 st.
Krok 1: dostęp do ADB
Naprawę robimy etapami, ponieważ nie ma możliwości zrobienia wszystkiego za jednym razem z uwagi na krótki czas “cyklu” systemu do momentu restartu.
- Jeśli masz skomplikowany wzór lub PIN blokady ekranu musisz go usunąć w trakcie pojedynczego “cyklu” czyli do momentu restartu urządzenia. Wyjmij także kartę SIM jeśli ma PIN.
Porada: podaj wzór i zaraz po odblokowaniu systemu ściągnij z góry pasek i naciśnij ikonę Ustawień (prawy góry róg), a następnie:1Hasła i bezpieczeństwo > Blokada ekranu > podaj kod > Wyłącz blokadę ekranu.
Pozwól systemowi na restart. Jeśli przejdzie do recovery to przyciskiem power z boku telefonu wybierz:1Reboot > Reboot to system - Odblokuj dostęp do Opcji programistycznych w sposób podany wyżej. Czas jest wystarczający bez podgrzewania telefonu. Możesz wcześniej przesunąć ikonę Ustawień na główny pulpit by ich otwarcie było szybsze.
- Zaznacz w Opcjach programistycznych > Debugowanie USB. Porada: ten moment jest trudny, ponieważ po zaznaczeniu tej opcji wyskoczy komunikat z koniecznością wyrażenia zgody na ADB i odczekania 10 sekund zanim będziemy mogli wybrać OK. Normalnie nie wystarczy nam czasu na to, jednak jeśli wcześniej przed przystąpieniem do tego kroku podgrzejemy tylną obudowę telefonu suszarką lub na podgrzewaczu to system spowolni na tyle, że umożliwi nam kliknięcie OK przed kolejnym restartem. Podgrzanie telefonu przez ok. 5 minut powinno wystarczyć.
Krok 2: usuń wadliwą aplikację
- W trakcie uruchamiania systemu przed kolejnym “cyklem” podłącz USB kablem do komputera.
- Uruchom wiersz poleceń systemu Windows lub terminal w Linux i wpisz komendę (ale nie naciskaj jeszcze ENTER): 1adb shell pm uninstall -k --user 0 com.qualcomm.location
- Po uruchomieniu systemu może pojawić się dymek z prośbą o zaakceptowanie klucza RSA dla połączeń ADB. Wybierz OK.
- Naciśnij ENTER w wierszu poleceń, co uruchomi proces usuwania pakietu zakończony napisem Success.
Problem naprawiony
- Czy problem restartów wróci? Nie wiadomo, najprawdopodobniej Xiaomi zauważyło problem i wydało stosowną aktualizację. Polecam wykonać zaległe aktualizacje systemu MIUI.
- Czy usunięcie pakietu uniemożliwi lokalizację? Nie. System posiada też standardowy, androidowy system lokalizacji. Wszystko działa poprawnie.