„Moje Centrum reklam”, czyli nowe narzędzie udostępnione przez Google’a, ma na celu zapewnienie użytkownikom bezpośredniej kontroli nad tym, jak Google wykorzystuje ich dane do personalizowania reklam wyświetlanych w wyszukiwarce czy też innych usługach amerykańskiego giganta.
Pierwsze informacje o tej usłudze pojawiły się w maju na konferencji programistów I/O 2022. Nowe centrum pozwala wybierać spośród wielu tematów, dzięki czemu wyświetlane reklamy są bardziej spersonalizowane. Google uzyskuje wymagane informacje potrzebne do personalizacji tych reklam z aktywności użytkownika w internecie oraz aplikacjach, a także historii przeglądania YouTube. Najnowsza funkcja zapewnia również kontrolę nad tym, jakie reklamy są wyświetlane, na podstawie zainteresowań użytkownika. Oczywiście można też całkowicie wyłączyć personalizację reklam, ale spowoduje to, iż reklamy będą mniej trafne; nie ma możliwości ich całkowitego wyłączenia, ale niestety trudno się tego spodziewać w kontekście tego, jakie pieniądze za tym rynkiem idą.
Istnieje również możliwość wyświetlenia mniejszej liczby reklam. Przed tą zmianą można było sterować tylko reklamami na platformie YouTube oraz Google Ads. Google rozszerza teraz tę funkcję o wyszukiwarkę, jak i usługę dostarczania wiadomości Google Discover. Ponadto można również całkowicie zablokować wrażliwe reklamy. Preferencje użytkownika dotyczą reklam wyświetlanych zarówno na platformach Google, jak i poza nimi. Oznacza to, że reklamy firm korzystających z narzędzi Google do reklamowania się w innych witrynach czy też aplikacjach również będą uzależnione od wyborów użytkownika.
Google dodał również strony reklamodawców, aby poprawić wyświetlanie reklam oraz zapewnić użytkownikom większą przejrzystość. Wszystkie te dane są już dostępne w panelu Moje centrum reklam, w którym można przeglądać reklamy określonego zweryfikowanego reklamodawcy wyświetlane w ciągu ostatnich 30 dni.
Źródło: androidcentral