Dziś Xiaomi opublikowało raport finansowy spółki, podsumowujący II kwartał 2022 r. Co z niego wynika? Z pewnością dużo dobrego dla firmy, lecz trudno ukrywać, że przychody względem poprzednio analizowanych okresów spadły.
W drugim kwartale firma zarejestrowała przychody w wysokości 70,2 mld juanów (ok. 48,5 mld złotych), co stanowi spadek o 3,2 miliarda juanów w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku i aż o 17,6 miliarda juanów rok do roku. Skorygowany zysk netto osiągnął 2,1 mld juanów, co obejmowało m.in. 611 mln juanów wydatków związanych z projektami autonomicznych aut i innymi nowymi inicjatywami.
Pomimo spadku popytu na smartfony, co odbiło się w raportach dot. ich dostaw (pisaliśmy o tym tutaj), przychody Xiaomi z tytułu smartfonów osiągnęły 42,3 mld juanów, a globalne wysyłki smartfonów osiągnęły 39,1 mln sztuk, co oznacza wzrost o 1,5% w ujęciu kwartalnym pod tym względem. Trzeba jednakże zauważyć, że zarobki spółki w segmencie smartfonów spadły w porównaniu z pierwszym kwartałem roku o 3,5 mld juanów, nie mówiąc już o wynikach z drugiego kwartału 2021 roku (59,1 mld juanów). Może to świadczyć o poważniejszym kryzysie pod tym względem w następnych kwartałach, zwłaszcza że nie widać oznak polepszania się sytuacji inflacyjnej np. w Polsce.

Firma może się pochwalić mocną pozycją na wielu światowych rynkach. Zarobki z kanałów poza Chinami stanowiły prawie połowę przychodów firmy (48,4%) i wyniosły 34 mld juanów. Według Canalys, w drugim kwartale 2022 r. pod względem dostaw smartfonów Xiaomi znalazło się w pierwszej trójce w 55 krajach i regionach oraz w pierwszej piątce w 67 krajach i regionach. W komunikacie szczególnie podkreślono rolę Europy, w której Xiaomi znalazło się na 2. miejscu z 21,7% udziałem w rynku.
Internet Rzeczy też rośnie w siłę
Na dzień 30 czerwca 2022 r. liczba podłączonych urządzeń IoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) na platformie Xiaomi osiągnęła 526,9 mln, co oznacza wzrost o 40,7% w skali roku. Liczba użytkowników posiadających pięć lub więcej urządzeń podłączonych do platformy AIoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) po raz pierwszy przekroczyła 10 milionów, osiągając poziom 10,2 miliona (wzrost o 37,0% rocznie). W drugim kwartale 2022 r. przychody Xiaomi z produktów IoT i lifestyle wyniosły 19,8 mld juanów.

Globalne dostawy inteligentnych telewizorów Xiaomi osiągnęły poziom 2,6 miliona sztuk, przewyższając według Xiaomi ogólny spadek na globalnym rynku telewizyjnym. Miało to się stać dzięki korzyściom kosztowym wynikającym z ekonomii skali Grupy oraz niższym cenom kluczowych komponentów. Według All View Cloud („AVC”), dostawy inteligentnych telewizorów Xiaomi zajęły pierwsze miejsce w Chinach kontynentalnych i utrzymały pozycję w pierwszej piątce na świecie w drugim kwartale 2022 roku.
Kategoria inteligentnych urządzeń domowych (w tym klimatyzatorów, lodówek i pralek) nadal odnotowywała silny wzrost, a przychody z niej wzrosły o ponad 25% w ujęciu rocznym, ustanawiając według firmy rekordowy poziom (nie wiadomo jednak, jaki konkretnie, bo szczegółów na ten temat nie ma ani w informacji prasowej, ani w samym raporcie). Dostawy produktów klimatyzacyjnych Xiaomi zwiększyły się o ponad 35%. Dostaey tabletów wyniosły w pierwszym kwartale roku ponad 1,5 miliona sztuk.
Usługi, reklamy i MIUI
W drugim kwartale 2022 r. przychody Xiaomi z usług internetowych osiągnęły poziom 7 mld juanów. Zarobki z zagranicznych usług tego typu osiągnęły poziom 1,7 mld RMB, co oznacza wzrost o 52,1% w stosunku do roku poprzedniego i stanowi 23,9% całkowitych przychodów z tej gałęzi działalności firmy.

W czerwcu 2022 r. ilość aktywnych użytkowników nakładki MIUI na całym świecie wyniosła 547 milionów osób, z czego w Chinach kontynentalnych było to 140,2 mln, w obu przypadkach osiągając rekordowy poziom. Globalnie do grona osób korzystających z MIUI dołączyło prawie 18 milionów ludzi. W tym kwartale przychody z reklam za granicą wzrosły o ponad 50% rok do roku, głównie właśnie dzięki ciągłemu poszerzaniu bazy użytkowników, a także ulepszonym treściom i usługom oraz głębszej współpracy z globalnymi partnerami biznesowymi firmy. Telewizyjne urządzenia Xiaomi, do których poza telewizorami zaliczane są również przystawki Mi Box oraz Xiaomi TV Stick, są używane z kolei przez około 53 miliony osób.
Środki wydane przez Xiaomi na badania i rozwój osiągnęły 3,8 mld juanów, co oznacza wzrost o 22,8% w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku. Podczas ostatniego wydarzenia związanego z wprowadzaniem produktów Xiaomi, Lei Jun, założyciel, prezes i dyrektor generalny Xiaomi Group, ujawnił, że inwestycje Xiaomi w badania i rozwój wzrosły od 2017 r. ze skumulowanym rocznym wskaźnikiem wzrostu 39,7%. W 2022 r. mają one wynieść 17 mld dolarów, a w ciągu najbliższych pięciu lat 100 miliardów.
źródło: Xiaomi