MIUI. Fenomen na skalę światową!

MIUI. Fenomen na skalę światową!

Lei Jun założył Xiaomi siedem lat temu, 6 kwietnia 2010 roku. Ile firm w tak krótkim czasie zdołało odnieść równie spektakularny sukces? Niewiele, bo niewiele firm może korzystać z naturalnej siły, którą marce Xiaomi zapewnia globalna społeczność MIUI.  Twierdzenie, że inni nie potrafiliby zbudować równie szerokiej i zaangażowanej grupy fanów byłoby, owszem, ryzykowne. Ale faktem jest, że nasza społeczność jest ewenementem na światową skalę. Prawdopodobnie nikt inny nie może się równać pod względem wielkości, zaangażowania i posłuchu, który na świecie ma MIUI, a u nas – MIUI Polska.

Dość przypomnieć jeden z wielu przykładów. Kiedy część producentów wprowadza smartfony pozbawione tradycyjnych slotów na słuchawki, wywołując tym samym irytację u części klientów, Xiaomi na prośbę społeczności MIUI usuwa swoje logo z telefonów Mi5s. Nie martwi się przy tym ani o rozpoznawalność ani o sprzedaż. Wie, że o jedno i o drugie zadbają pro bono miliony członków wspomnianej społeczności. Robimy to naprawdę skutecznie.

Wymowne są wyniki sondy, którą rok temu przeprowadził Komputer Świat. Redakcja zapytała o markę telefonu, którą czytelnicy chcieliby kupić w następnej kolejności. Spośród 70 tys. głosów najwięcej oddano na Samsunga (23 proc.) i Apple (19 proc.). Trzecie miejsce zajął Huawei (11 proc.). Czwartą najczęściej wybieraną marką było Xiaomi oraz Sony (po 9%). Niżej uplasowały się m.in. LG, HTC i Lenovo.

Są nas miliony

Wyniki sondy nie byłyby nadzwyczajne, gdyby nie jeden fakt. W odróżnieniu od konkurentów, którzy działają w Polsce od wielu lat, i równie dużo inwestują w reklamę, Xiaomi we współpracy ze swoim jedynym oficjalnym dystrybutorem i przedstawicielem w Polsce ABC Data rozpoczął sprzedaż smartfonów pod koniec września 2016 r., a więc sześć miesięcy po uruchomieniu sondy. Wcześniej nie wydano ani złotówki. Mimo to, popularność i zaufanie do telefonów Xiaomi już wtedy były wysokie. Zadbała o to społeczność MIUI, szepcząc do ucha znajomym, a ci swoim bliskim.

Podobnie dzieje się w innych częściach globu, gdzie oficjalnie Xiaomi (jeszcze) nie ma, ale jest za to bardzo aktywna społeczność MIUI. Lista państw, gdzie jej członkowie są obecni, imponuje. Dość wymienić tylko europejskie państwa: Czechy, Francję, Grecję, Hiszpanię, Niemcy, Portugalię, Szwajcarię lub Włochy. W sumie 3 miliony członków, z czego ok. 20 tys. skupionych wokół miuipolska.pl.

Żywiołowość i wielkość społeczności MIUI wywołuje tym większe wrażenie, jeśli zestawi się z innym faktem. Xiaomi uruchomiło swój biznes w 2010 r., ale na pierwszy zagraniczny rynek weszło dopiero dwa-trzy lata temu.

Zaczęło się od setki

Nie wykluczone, że rozwój Xiaomi nie byłby tak imponujący, gdyby nie pełna symbioza ze społecznością MIUI. Swój żywot zaczęła, zanim firma rozpoczęła działalność otwierając  biuro w Pekinie. Stu technologicznych geeków ze społeczności pracowało nad systemem operacyjnym MIUI. Wkrótce potem Xiaomi kupiło prawa do systemu, a Lei Jun zatrudnił w firmie część specjalistów MIUI. Pozostali członkowie jednak dalej mogli pracować nad systemem. Zarówno Xiaomi, jak i klientom wyszło to na dobre.

Społeczność MIUI angażuje się nie tylko w aktualizowanie, ale też w tłumaczenie oprogramowania na lokalne języki. Dzięki temu produkty Xiaomi są kupowane i popularne tam, gdzie firma nie uruchomiła jeszcze oficjalnej sprzedaży. Tak się stało choćby w Polsce za sprawą miuipolska.pl, wokół której skupiona jest lokalna społeczność MIUI. Ale symbioza ta wykracza daleko poza software. Firma brała pod uwagę opinię swoich największych fanów także przy projektowaniu takich produktów jak Mi Note Pro, Mi Note, Mi TV,  Mi Band, Redmi Note 3 czy Mi5s. Tak też działo się, gdy przez ostatnie miesiące Xiaomi pracowało nad swoim kolejnym modelem telefonu Mi6. Jesienią 2016 r. członkowie społeczności MIUI otrzymali kwestionariusz z pytaniami o konkretne cechy i parametry. Od wskazanych preferencji uzależniono m.in. specyfikację i wygląd nowego flagowca.

Sukces bez waty

Symbioza Xiaomi ze społecznością MIUI przynosi wymierne korzyści. Jedną z najważniejszych jest szybko rosnąca popularność firmy, która liczy ledwie 7 lat, a już zyskała globalny rozgłos i uznanie, choć na promocję wydała nieporównywalnie mniej niż najwięksi dostawcy urządzeń mobilnych.

Siłą firmy nie są jednak billboardy z popularnymi piłkarzami lub reklamy telewizyjne, prezentujące aktorów zajadających się watą cukrową, ale globalna kilkumilionowa społeczność, która współtworzy oprogramowanie i produkty firmy, i przez to zżywa się z Xiaomi bardziej niż użytkownicy z innymi markami. Obiektywnie informuje o nowych rozwiązaniach. Zachwala dobre pomysły, choć jeśli dostrzega wady, to krytykuje równie otwarcie. Ale takie podejście sprawia, że oferta Xiaomi staje się tym bardziej atrakcyjna i godna uwagi. Za marką wszakże niezmiennie stoi oddana społeczność MIUI. Złożona z długoletnich klientów i deweloperów, kobiet i mężczyzn, dorosłych i nastolatków. Oni dla swoich znajomych i jednocześnie potencjalnych klientów są najważniejszym źródłem informacji.

Na tym m.in. polega sukces Xiaomi – firma potrafiła uszanować autonomię społeczności, którą nie tylko pyta o zdanie, ale też stosuje się do jej opinii. Wielu producentów działa dziś inaczej.

Dominik

[AuthorRecommendedPosts]
  • Zenon Mackowiak

    Od dwóch lat ,,męczę się,,z telefonami xiaomi i nie wyobrażam sobie bez nich normalnego życia,ta pozytywna adrenalina podczas cotygodniowych aktualizacji weszła mi już w krew (w sensie dam radę czy uwalę telefon)
    Mając 60 lat trochę dołuje mnie fakt,że też chciałbym ponarzekać,że to czy tamto nie działa prawidłowo,lecz u mnie działa ok,brawo miuipolska:))

  • Soku

    … tylko niech w końcu naprawią blutacza.
    A tak, to się zgadzam ze wszystkim co napisano.
    ^)^

    • insane

      Po co działa 6.11.10. Po co aktualizujecie? Złota zasada jak coś działa to się nie zmienia. Ja tylko na Mi3 zmieniam co tydzień dla zabawy.

  • rradek01

    Sukces Xiaomi to dobre i TANIE telefony, nic więcej.
    Oficjalny dystrybutor w Polsce i dobrze i nie, wiadomo można szybko kupić z gwarancja, ale telefony Xiaomi będą w Polsce coraz droższe.

    • YOUWOTM8

      Właśnie kupiłem w Polsce z FVAT redmi 4 3/32 czarny za 800 zł
      to ma być drogo?

  • mamkontoaleniepamietamhaslaheh

    No rozwój firmy idzie do przodu i to konkretnie… Jednak ostatnio zastanawiam się nad telefonem innej marki(od xiaomi mialem mi3, mi4 teraz mi5, znajomym też sporo modeli tej marki poleciałem). Xiaomi ostatnio wydaje tyle tych modeli, ze głowa mała a często różnice są naprawdę bliskie zeru.

    A tak in a sprawa to bardzo podoba mi się render noki 9(ten kanciasty) i możliwe, że ten model będzie moim następnym. Nowe BB jest za drogie jak na specyfikacje, którą oferuje a fizyczna klawa to nie wszystko.

  • cing ciang ciong

    ja czekam na ręcznik Xiaomi z GB, ale jestem zdołowany faktem, iż nie posiada on modułu bluetooth, mam nadzieję, że w przyszłych wersjach poprawią tą niedogodność.

  • Karol

    ja czekam na Xiaomi T-shirt z BT żebym wiedział ile potu ze mnie zleciało

  • Daniel Świder

    Jestem uzytkownikiem telefonow marki Xiaomi od kilku lat. Posiadam tez kilka innych urzadzen tego producenta. Jestem zadowolonym uzytkownikiem i… tak, jestem fanem Xiaomi. Ale czy jestem czlonkiem „spolecznosci Xiaomi”? Otoz tego nie wiem. Pewnie nie, bo nie otrzymalem zadnego kwestionatiusza odnosnie Mi6. Osobiscie szanuje Acida i jego robote, to tyle. Spolecznosc Miui to wg, autora „W sumie 3 miliony członków, z czego ok. 20 tys. skupionych wokół miuipolska.pl.” Țu pojawia sie pytanie: Co cechuje czlonka spolecznosci Miui? Legitymacja czlonkowska? Jakies nadzwyczajne cechy, nadprzyrodzone moce? Posiadam konto uzytkownika Miui, jak i moja zona – jako posiadcze i uzytkownicy telefonow Xiaomi – to standard. Jestem aktywny na forum i na portalu miuipolska. Kupuje produkțy przez zaprzyjaznione z miuipolska sklepy jak xiaomiforyou (kiedys) i ibuygou (obecnie). Jezeli „Społeczność MIUI angażuje się nie tylko w aktualizowanie, ale też w tłumaczenie oprogramowania na lokalne języki” to reszta spoza tych 3 mln stanowiacych „spolecznosc” tego nie robi. Robi za to hype na Xiaomi i jest to widac bez znaczenia, bo nie sa to programisci. Rozumiemy zatem spolecznosc Xiaomi jako tych, ktorzy dokladaja cegielke do rozwoju Miui a nie tych, ktorzy uzytkuja i faktycznie utrzymuja ta firme kupujac inne produkty tej marki, bo jak powszechnie wiadomo Xiaomi albo nie zarabia na smartfonach, albo na nich traci. Obecnie po stracie pozycji w czolowce juz nie publikuja wynikow sprzedazy. Ja tez uwazam ze rozbuchany marketing pochlania lwia czesc zyskow i strategia Xiaomi mi sie podoba, ale to zadowolenie NAS, klientow daje motywacje do rozwoju tej firmy i tworzenia innowacyjnych modeli jak Mi Mix. Przeciez przed prezentacja Mi Mixa Xiaomi nie pytalo sie tzw spolecznosci o zyczenia odnosnie jego konstrukcji, wiec…?

  • maniman303

    Ogólnie Xiaomi idzie do przodu i to nieźle, nowe telefony na plus, ale system… może tylko moje narzekanie, ale aktualizacje co tydzień, prace 24/7 a to w miui na bazie androida 6.0+ nie działa natywny pasek powiadomień z ciemnymi ikonkami (nie mylić z paskiem wbudowanym w miui, ten od miui działa w np systemowych aplikacjach, a ten natywny od androida jest w nowym instagramie dla przykładu, a przynajmniej w miui być powinien…) a to w androidzie 7.0 weszło api na odpowiadanie prosto z paska statusu (pojawiło się w Messengerze i w googlowskiej aplikacji sms, pewnie też w innych apliakcjach) a to w części aplikacji nie koloruje ikon przycisków w powiadomieniach we wszystkich wersjach androida (np messenger znowu…), a to nie mogą ujednolicić wyglądu zarządzania uprawnieniami aplikacji, a lista się ciągnie i ciągnie dalej… Najgorsze jest to, że tych błędów w czystym androidzie nie ma oraz że konkurencja jak np huawei nie ma z tym problemu, mimo że nie mają takiej „bogatej historii miui” itd

  • don_kamillo

    Albo zrobi wipe przy przejściu z 6 na 7 ;)

    • Zenon Mackowiak

      Antek 7 na Kate mi nie grozi na całe szczęście:) l

  • Szemo Szemownik

    Nie masz pojęcia o polityce cenowej Xiaomi. Myślisz że to ditri ustala cenę na pl? To się grubo mylisz.

  • dominik

    Tyle osób prosi o 1080p 60fps ……. troszku nie słuchają

    • YOUWOTM8

      To już prośba do qualcoma

  • mates

    Za parę lat Xiaomi stanie się kolejną korpo marką, a cały romantyzm miui przejdzie do wspomnień. Tak jest ze wszystkim