W dniu dzisiejszym założyciel i szef Xiaomi, Lei Jun, zaprezentował oficjalnie nowe logo Xiaomi, przygotowane na 10 rocznicę istnienia firmy.
Krótkie wideo, zaprezentowane dzisiaj na łamach serwisu Weibo, prezentuje charakterystyczne dla Xiaomi i MIUI schematy kolorystyczne i zostało przygotowane właśnie z okazji 10. rocznicy istnienia firmy.
Skoro rocznica, to warto wspomnieć co nieco na temat historii. Xiaomi zostało utworzone 6 kwietnia 2010 roku przez trzynastu współzałożycieli. Nazwa firmy pochodzi z języka chińskiego (小米科技) i oznacza w tłumaczeniu dosłownym „technologię prosa”. Początkowo, o czym pewnie wielu nie wie, firma zajmowała się tylko rozwijaniem oprogramowania – nakładki MIUI na Androida. Wówczas firma nie była producentem żadnych urządzeń. Wraz z wzrostem popularności poza obszarem Chin, pojawiły się pierwsze smartfony, wśród których należy wspomnieć o Mi 1, czy nieco później, Redmi Note. W latach późniejszych Xiaomi stało się potentatem w branży elektroniki użytkowej, produkując nie tylko urządzenia mobilne (w tym urządzenia ubieralne – “wearable”), ale i akcesoria domu inteligentnego, pojazdy, etc.
Xiaomi, czego zresztą Lei Jun nigdy nie ukrywał, od początku wzorowało się na Apple, choć w swoich działaniach przyjęło nieco inną politykę. Celem giganta było i jest wytwarzanie urządzeń wysokiej jakości w atrakcyjnych cenach, nie przekraczając progu 5% marży. Firma nawet przez dość długi czas nie korzystała z dobrodziejstw PR, zdając się tylko i wyłącznie na tzw. “marketing szeptany”, czyli opinie przekazywane od użytkowników do użytkowników. Zresztą Lei Jun wielokrotnie był krytykowany choćby za to, że nawet w ubiorach naśladował Steve Jobsa.
Przez dość długi okres Xiaomi nie korzystało z sieci dystrybucji, sprzedając swoje produkty wyłącznie za pośrednictwem swojej strony internetowej. Aktualnie Xiaomi jest już marką rozpoznawalną na całym świecie, że pozwoliło jej to zająć 4. miejsce największych producentów smartfonów rynku globalnego. Co ważne, w lipcu 2019 roku firma trafiła na listę Fortune 500, zajmując 486 miejsce. Również w lipcu 2019 roku, Forbes uhonorował Xiaomi, nadając jej tytuł najbardziej innowacyjnego przedsiębiorstwa chińskiego.
Od 2016 roku Xiaomi jest dostępny w Polsce. Początkowo jedynym dystrybutorem było ABC Data. Aktualnie w naszym kraju, oprócz wspomnianego, oficjalną dystrybucją zajmuje się Ingram Micro.
Pewnie na świętowanie będzie jeszcze czas ;), wszak firma jubileusz będzie obchodzić w kwietniu br. my jednak chcielibyśmy poznać Wasze historie. Kiedy Wy, być może zachęceni opiniami koleżanek czy kolegów, rozpoczęliście swoją przygodę z Xiaomi i MIUI. Zapraszamy do komentowania.
Źródło: Weibo, informacje własne