Chiński gigant technologiczny Xiaomi wkrótce wejdzie na rynek samochodów elektrycznych ze swoim pierwszym modelem sedana o nazwie kodowej MS 11. Niektóre informacje na temat tego projektu ujawniła niedawno baza danych Bluetooth SIG, czyli jednostka certyfikująca urządzenia korzystające z technologii Bluetooth.
Dwa ważne parametry pierwszego samochodu Xiaomi
Według tego, co podaje baza danych, pierwszy samochód Xiaomi będzie miał w kokpicie chip Qualcomm Snapdragon 8295, czyli najnowszy i najmocniejszy procesor do zastosowań motoryzacyjnych. Dodatkowo samochód będzie obsługiwał technologię Bluetooth w wersji 5.2 oraz funkcję Apple CarPlay, która umożliwia podłączenie iPhone’a do systemu informacyjno-rozrywkowego samochodu.
Informacje te potwierdzają, że celem Xiaomi jest stworzenie inteligentnego i połączonego z siecią samochodu, który będzie w stanie zapewnić użytkownikom, wysoki poziom komfortu bez względu na to, z jakiego systemu korzystają w smartfonach.
Qualcomm Snapdragon 8295
Jest to układ dedykowany do zastosowań motoryzacyjnych, oparty na technologii 5 nanometrów, która gwarantuje wysoką efektywność energetyczną i redukcję wydzielanego ciepła. To ośmiordzeniowy procesor o maksymalnej częstotliwości 2,8 GHz, wyposażony w procesor graficzny Adreno 660 i jednostkę przetwarzającą sztuczną inteligencję (AI Engine) z 26 TOPS (biliardami operacji na sekundę).
Układ ten oferuje ośmiokrotnie większą wydajność niż jego poprzednik, Snapdragon 8155, i może obsługiwać kilka zaawansowanych funkcji inteligentnych samochodów, takich jak autonomiczna jazda, automatyczne parkowanie, interakcja głosowa, rzeczywistość rozszerzona i zintegrowane zabezpieczenia. Co więcej, obsługuje on zarówno Wi-Fi 6, jak i Bluetooth 5.2, zapewniając szybką i stabilną łączność.
Qualcomm Snapdragon 8295 został już przyjęty przez niektórych chińskich producentów samochodów, takich jak Jiyue, który wypuścił swój pierwszy model wyposażony w ten procesor w marcu 2023 roku, z ceną wywoławczą 260 000 juanów (około 158 332 zł). Według wyników testu porównawczego AnTuTu, Snapdragon 8295 znacznie przewyższa inne procesory samochodowe pod względem wydajności.
Apple CarPlay
Kolejna informacja ujawniona przez bazę Bluetooth SIG dotyczy obsługi Apple CarPlay. Jest to funkcja, która umożliwia podłączenie iPhone’a do systemu informacyjno-rozrywkowego samochodu za pomocą kabla USB lub połączenia bezprzewodowego i uzyskanie dostępu do niektórych aplikacji oraz usług smartfona bezpośrednio na ekranie samochodu.
Apple CarPlay pozwala wykonywać połączenia, wysyłać wiadomości, słuchać muzyki, nawigować po mapach, korzystać z Siri i innych aplikacji kompatybilnych z CarPlay, takich jak Spotify, Audible, Waze oraz wiele innych. W ten sposób można w pełni wykorzystać możliwości swojego smartfona, nie odrywając uwagi od jazdy.
Wsparcie Apple CarPlay przez pierwszy samochód Xiaomi pokazuje, że chiński producent nie chce wykluczać żadnego segmentu użytkowników ze swojego motoryzacyjnego projektu i zamierza zaoferować otwarte rozwiązanie, kompatybilne z różnymi systemami operacyjnymi. Kontrastuje to z wcześniej krążącymi plotkami, jakoby samochody Xiaomi mogły łączyć się wyłącznie ze smartfonami Xiaomi.
Xiaomi przygotowuje się do debiutu
Informacje na temat chipa Qualcomm i wsparcia dla Apple CarPlay to tylko niektóre z wielu, które pojawiły się w ostatnich miesiącach, na temat motoryzacyjnego projektu Xiaomi. Chiński producent oficjalnie ogłosił, iż zamierza wejść do sektora samochodów elektrycznych w marcu 2021 r., przy początkowej inwestycji na poziomie 10 miliardów juanów (około 1,3 miliarda euro) i prognozie na 100 miliardów juanów (około 13 miliardów euro) w okresie 10 lat.
Xiaomi utworzyło także spółkę zależną w sektorze motoryzacyjnym o nazwie Xiaomi EV Inc, na której czele stoi założyciel i dyrektor generalny Lei Jun. Firma zatrudniła już ponad 300 osób i rozpoczęła badania i rozwój swojego pierwszego modelu samochodu, którym powinien być sedan średniej klasy za cenę około 300 000 juanów (około 38 000 euro).
Według niektórych źródeł Xiaomi uzyskało już zgodę Narodowej Komisji Rozwoju i Reform (NDRC) na produkcję samochodów elektrycznych i oczekuje na zgodę Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT). Co więcej, Xiaomi rozpoczęło już rekrutację personelu do swojej fabryki Yizhuang w Pekinie, która miałaby osiągać roczną zdolność produkcyjną na poziomie 150 000–200 000 pojazdów.
Jeśli chodzi o parametry techniczne swojego pierwszego samochodu, Xiaomi wybrałaby China Innovation Aviation i CATL, dwie przodujące firmy w branży, jako dostawców akumulatorów. Samochód miałby być wyposażony w trójskładnikowy akumulator litowy o pojemności 101 kWh i platformę 800 V, co umożliwiłoby szybkie ładowanie oraz większy zasięg.
Źródło: XiaomiToday