Nowy Snapdragon 6 Gen 4 pojawia się jako znaczące ulepszenie względem swojego poprzednika oraz oznacza także odejście od poprzednich projektów z tej serii.
Snapdragon 6 Gen 4
Układ ten otrzymał ulepszenia praktycznie we wszystkich kluczowych obszarach swojej wydajności, efektywności, obsługi gier, sztucznej inteligencji AI, aparatów jak i dźwięku. Będzie on pierwszym z serii wyprodukowanym w węźle technologicznym 4 nm TSMC. Poprzednie generacje powstały w technologi 4 nm od Samsunga oraz węzła 6 nm od TSMC.
Co więcej, generacja ta jest pierwszą w serii 6, która wykorzystuje rdzenie główne CPU oparte na architekturze ARMv9 – Cortex-A720 o częstotliwości taktowania 2,3 GHz, trzy duże rdzenie A720 z taktowaniem zegara 2,2 GHz i cztery małe rdzenie Cortex-A520 z zegarem 1,8 GHz. Poprzednie generacje otrzymały rdzenie ARMv8 (Cortex-A78/A55).
Interesujący jest także wzrost wydajności w porównaniu z układem Gen 3. Pomimo udoskonalenia konstrukcji procesora, wzrost wydajności tego układu wynosi zaledwie 11%, co potwierdzają testy Geekbench 5.2 dla pojedynczego wątku.
Nowy procesor graficzny Adreno przynosi bardziej znaczącą poprawę, zwiększając wydajność o 29%. Qualcomm nie ujawnia szczegółów dotyczących procesora graficznego. Ponadto nowy układ jest o 12% wydajniejszy od swojego poprzednika.

Snapdragon 6 Gen 4 jest pierwszym w tej rodzinie procesorem obsługującym INT4. Dzięki temu zoptymalizowane modele z większą liczbą parametrów będą mogły zmieścić się w ograniczonej ilości pamięci RAM. Qualcomm pracuje również nad sztuczną inteligencją podsumowującą tekst. Firma wspomniała, iż będzie minimalne wymaganie pamięci dla LLM działających na urządzeniu, ale nie podała dokładnej ich liczby.
Ponadto układ ten obsługuje do 16 GB pamięci RAM LPDDR5 (do 3200 MHz) oraz LPDDR4X (2133 MHz) i jest również opcją dla tańszych projektów. W przypadku pamięci masowej chip ten obsługuje standard UFS 3.1. Łączność przewodowa obejmuje USB-C 3.1, która może obsługiwać zewnętrzny wyświetlacz do rozdzielczości 4K i częstotliwości 60 Hz. Posiada on także wsparcie dla 10-bitowej gamy kolorów i technologii HDR10+.
Zastosowany w urządzeniu Snapdragon 6 Gen 4 może obsługiwać wyświetlacze o rozdzielczości do 1080p+ i częstotliwości odświeżania do 144 Hz. Mobilne procesory graficzne czerpią inspirację ze swoich odpowiedników przeznaczonych na komputery stacjonarne. Kolejną ciekawostką jest obsługa przez Adreno technologii Snapdragon Game Super Resolution (skalowanie gier do 4K) i Adreno Frame Motion Engine (generacja klatek, która podwaja liczbę klatek na sekundę, utrzymując jednocześnie niskie zużycie energii).

W przypadku obsługi aparatów układ ten ma potrójne 12-bitowe ISP ze wsparciem dla matryc o rozdzielczości do 200 MP. Może przetwarzać on nagrywanie wideo do 4K HDR, ale limit liczby klatek na sekundę przy tej rozdzielczości wynosi nadal 30 kl./s. Obsługiwane są formaty HDR10 i HLG dla wideo oraz 10-bitowy HEIF dla zdjęć. Istnieje również sprzętowe przyspieszenie dla odtwarzania H.265 i VP9 (ale nie AV1).
Unowocześniono również sekcję łączności bezprzewodowej. Wbudowany modem 5G obsługuje sub-6 GHz (4×4 MIMO) i mmWave (2×2 MIMO) oraz prędkości downlink do 2,9 Gb/s. Ponadto nie zabrakło tu modemów Wi-Fi 6E (802.11ax) (w tym pasmo 6 GHz) oraz Bluetooth 5.4 z aptX Adaptive. Natomiast odbiornik GPS obsługuje potrójne pozycjonowanie częstotliwości (L1/L5/L2).
Z pewnością producenci urządzeń mobilnych w tym Xiaomi pracują już nad implementacją tego nowego układu do swoich produktów. Podejrzewam, że zadebiutuje on w smartfonach w przeciągu kilku najbliższych miesięcy.
Źródło: gsmarena