Wczoraj firma Google ogłosiła mnóstwo zmian w zasadach sklepu Google Play, które zostaną wprowadzone w życie w nadchodzących miesiącach. Niektóre zmiany dotyczą wyłącznie programistów, a niektóre, takie jak anulowanie subskrypcji, powinny być od razu widoczne dla użytkowników.
Zmiany dot. uprawnienia USE_EXACT_ALARM (obowiązywać będzie od 31 lipca 2022 r.)
Pierwsza zmiana zasad, która wejdzie w życie od 31 lipca 2022, będzie miała głównie wpływ na programistów korzystających z interfejsu API na poziomie 32 (Android 12L) lub Androida 13, bowiem nowe uprawnienie, USE_EXACT_ALARM, zostało wprowadzone właśnie w becie 2 Androida 13. Aplikacje, które będą chciały korzystać z tego uprawnienia i znaleźć się w Google Play, muszą być albo aplikacjami służącymi do ustawiania alarmów/zegara, albo kalendarzami, które wyświetlają powiadomienia dot. nadchodzących wydarzeń. Inne aplikacje tego typu nie zostaną przez Google’a zaakceptowane.
Ograniczenie dezinformacji na temat zdrowia i podszywania się (wchodzi w życie z dniem 31 sierpnia 2022 r.)
Pierwsza zmiana, która wejdzie w życie i wpłynie na wszystkich użytkowników, ma ograniczyć rozprzestrzenianie się dezinformacji na temat zdrowia i będzie miała na celu zapobieganie podszywaniu się pod inne osoby.
To, co jest uważane przez Google za dezinformację w zakresie zdrowia, to:
- wprowadzające w błąd twierdzenia o szczepionkach, takie jak to, że szczepionki mogą zmieniać czyjeś DNA,
- opowiadanie się za szkodliwymi, niezatwierdzonymi zabiegami,
- opowiadanie się za innymi szkodliwymi praktykami zdrowotnymi, takimi jak terapia konwersyjna.
Naruszeniami nowych zasad dotyczących podszywania się mają być natomiast:
- deweloperzy, którzy fałszywie sugerują związek z inną firmą/deweloperem/podmiotem/organizacją,
- aplikacje, których ikony i tytuły fałszywie sugerują powiązanie z inną firmą, programistą, podmiotem lub organizacją,
- tytuły i ikony aplikacji, które są tak podobne do istniejących produktów lub usług, że użytkownicy mogą być wprowadzani w błąd,
- aplikacje, które twierdzą, że są oficjalną aplikacją zarejestrowanego podmiotu, lecz w rzeczywistości nią nie są. Bez stosownych pozwoleń czy praw nie będzie możliwe np. stosowanie nazwy “WhatsApp” czy “Twitter”.
- aplikacje, które naruszają wytyczne dotyczące marki Android (dostępne tutaj).
Zmiany dotyczące reklam pełnoekranowych oraz łatwiejsze anulowanie subskrypcji (obowiązywać będą od 30 września 2022 r.)
Chyba każdy użytkownik Androida miał kiedyś do czynienia z reklamami, które pojawiały się znikąd na całym ekranie. Często wyświetlały się one dość długo — bez możliwości ich wcześniejszego wyłączenia. Google ogranicza teraz sposób, w jaki programiści mogą z nich korzystać w swoich aplikacjach.
Zabronione będzie stosowanie reklam w przypadkach, gdy wyświetlają się one w niespodziewanych momentach (np. gdy wybraliśmy jakąś inną akcję), w trakcie rozgrywki (np. na początku poziomu) czy przed wyświetleniem się ekranu powitalnego aplikacji (w przypadku reklam wideo). Ponadto takie reklamy muszą mieć możliwość ich zamknięcia po 15 sekundach – wyjątek stanowi sytuacja, gdy te reklamy nie będą przeszkadzać użytkownikowi w wykonaniu akcji (czyli np. będą wyświetlane po ukończeniu danego poziomu) lub gdy użytkownik się na nie zgodził w ustawieniach aplikacji.
Inną ważną zmianą jest kwestia anulowania subskrypcji danej usługi, która ma zostać uproszczona. Opcja ta będzie musiała być teraz widoczna w ustawieniach konta aplikacji (lub na równoważnej stronie), W menu obligatoryjnie znajdować się będzie odnośnik do Centrum subskrypcji Google Play (w przypadku aplikacji korzystających z systemu rozliczeniowego Google Play) lub bezpośredni odnośnik do procesu jej anulowania w przypadku alternatywnych rozwiązań.
Ograniczenia dotyczące oprogramowania stalkerware, aplikacji korzystających z VPNService, a także respektowanie flagi FLAG_SECURE
Aplikacje, których można używać do śledzenia ludzi, zawsze będą kontrowersyjne, lecz niektórzy uważają, że mogą one działać jako skuteczne narzędzie nadzorujące dziecko przez rodziców. Jednak narzędzia te są często narażone na nadużycia. W związku z tym Google wprowadza pewne zmiany, ograniczające możliwości tych aplikacji.
- Aplikacje tego typu nie mogą przedstawiać się jako rozwiązanie do szpiegowania lub tajnego nadzoru.
- Nie mogą one również ukrywać ani maskować zachowań związanych ze śledzeniem, a także próbować wprowadzać użytkowników w błąd w odniesieniu do takich funkcji.
- Muszą one przedstawiać użytkownikom stałe powiadomienie, gdy aplikacja jest uruchomiona, oraz unikalną ikonę, która wyraźnie identyfikuje daną aplikację.
- Funkcje monitorowania lub śledzenia mają być wyraźnie zaznaczone w opisie w sklepie Google Play.
- Aplikacje i informacje o aplikacjach w Google Play nie mogą umożliwiać aktywacji uzyskiwania dostępu do funkcji naruszających te warunki, takich jak linki do pliku APK hostowanego poza Google Play.
- Aplikacja musi być zgodna z obowiązującymi przepisami w kraju, dla którego jest ona przeznaczona.
Już jakiś czas temu Google rozprawiło się z aplikacjami blokującymi reklamy w Sklepie Play, które korzystały z usługi VPN w celu filtrowania serwerów reklamowych. Teraz firma twierdzi, iż wyłącznie aplikacje korzystające z VPNu oraz posiadające VPN jako podstawową funkcjonalność mogą tworzyć bezpieczny tunel na poziomie urządzenia. Są jednak wyjątki, do których należą:
- aplikacje do kontroli rodzicielskiej i zarządzania przedsiębiorstwem,
- śledzenie użytkowania aplikacji,
- aplikacje zabezpieczające urządzenie (na przykład antywirus, zarządzanie urządzeniami mobilnymi, zapora),
- narzędzia związane z siecią (na przykład dostęp zdalny),
- przeglądarki internetowe,
- aplikacje operatora, które wymagają korzystania z funkcji VPN w celu świadczenia usług telefonicznych lub łączności.
VPNu nie będzie wolno używać do wykonywania następujących czynności:
- zbierania osobistych i wrażliwych danych użytkownika bez jego wyraźnej zgody,
- przekierowywania ruchu z innych aplikacji lub manipulacji nim w celach zarobkowych (np. przekierowywanie ruchu reklamowego przez kraj inny niż użytkownika),
- manipulowanie reklamami w celach zarobkowych przez daną aplikację.
Od teraz aplikacje muszą również respektować flagę FLAG_SECURE, która zapobiega wyświetlaniu niektórych treści na zrzutach ekranu lub na niezaufanych ekranach. Aplikacje nie mogą też ułatwiać ani tworzyć obejść ustawień FLAG_SECURE w innych aplikacjach. Narzędzia ułatwień dostępu są zwolnione z tego wymogu, o ile nie przesyłają, nie zapisują ani nie buforują treści chronionych przez FLAG_SECURE w celu uzyskania do nich dostępu poza urządzeniem użytkownika.
Aby móc dostosować się do powyższych zmian, Google wprowadza co najmniej 30-dniowy okres karencji (od wczoraj, tj. 27 lipca 2022 r.). Pozwoli to twórcom zarówno nowych, jak i już istniejących aplikacji, na dostosowanie się do nowej polityki koncernu.
Źródło: XDA