Jump to content

Zakup dodatkowej baterii / rodzaje i wydajność


Recommended Posts

Nie znam się wcale na bateriach, wiem tylko jakie są sposoby ich zamontowania a tym czasem dostałem pytanie zaawansowane:

 

Zastanawiam się nad dwiema następującymi opcjami.
Podpiąc pod Mi Pro 2:

dodatkową baterię o większej mocy i pojemności wraz z ritą

https://allegro.pl/oferta/zestaw ... -xiaomi-10430571892

wymienić oryginalną baterię na większą bez rity.

https://allegro.pl/oferta/zestaw ... 0-4v-2a-10248902354

Pomijając to jak te baterie są zamontowane co polecacie?
NAJWAŻNIEJSZE dla mnie jest by wraz z poziomem rozładowania baterii prędkość aż tak nie spadała.

Dodatkowo zależy mi na zwiększeniu mocy raczej niż prędkości i zwiększeniu zasięgu.

Na elektryce się nie znam. Z tabeli widzę, że pierwszy zestaw ma więcej o 2000 mAh i tylko 19 Wh ale mniej średniego V.
Sprzedawca deklaruje zarazem, że pierwszy zestaw ma dłuższy zasięg. Jako, że Wh jest prawie takie samo czy większy zasięg wynika z mniejszego napięcia co ozncza wolniejsze zużycie prądu i mniejszą moc?


Udało mi się już dowiedzieć, że poziom mocy spada wraz z pozimem baterii bo napięcie jest mniejsze. Moje amatorkise wyliczenia pokazują, że średnia napięć 2 baterii będzie ostatecznie mniejsza niż napięcie tej drugiej. Czy to znaczy, że druga pojedyńcza bateria spisze się lepiej niż ta pierwsza z ritą?
Rozumiem, że pierwszy zestaw potrzebuje rite by połączyć 2 baterie z różnymi napięciami. Drugi ma mocniejszą jedną baterię do 12S (cokolwiek to znaczy) i wdg. ruskiego Iron Mana (Denis Yurev) nie potrzebuje rity. Czy rita sama w sobie zwiększa wydajność czy tylko pomaga zwiększyć poprzez łączenie 2 baterii.

Wady, zalety? Co polecacie? Może jest lepsze rozwiązanie, o którym nie wiem?
 
  Bateria 1 Bateria 2
              12400mAh + 13800mAh
= 26000mAh/1084Wh
 
24000mAh/1065Wh
  36V + 44,4V
= ???40.2???
44,4V
  58KM 55km
  41km/h 42km/h
Link to post
Share on other sites
41 minut temu, Vergiliusz napisał:

NAJWAŻNIEJSZE dla mnie jest by wraz z poziomem rozładowania baterii prędkość aż tak nie spadała.
Dodatkowo zależy mi na zwiększeniu mocy raczej niż prędkości i zwiększeniu zasięgu.

 

No i pod te wymagania trzeba wybrać rozwiązanie. Odpowiadając krótko, potrzebujesz:  baterii o większej pojemności, większym napięciu i zbudowaną z ogniw o większym prądzie rozładowania.

 

A rozpisując się:

 

1. Co do spadku prędkości wraz ze spadkiem napięcia, czyli rozładowywania się baterii - nie ominiesz tego, taka jest specyfika każdej baterii. Można zastosować odpowiednią przetwornicę step-up lub inne rozwiązania które będą cały czas trzymać stałe napięcie, ale musisz wiedzieć, że takie rozwiązania są aktywne, czyli aby działały potrzebują cały czas pobierać prąd, więc takie rozwiązanie nie jest ani dobre dla samej baterii ani w ogóle nie jest stosowane, bo korzyści nie zrekompensują np. szybszego zużycia ogniw czy strat jakie zawsze generuje taki układ. Jedyne rozwiązanie to zwiększenie pojemności baterii - im większa pojemność tym bateria się wolniej rozładowuje, więc i to obniżanie napięcia jest bardziej rozłożone w czasie i mniej zauważalne. Najprostsze porównanie na dowód, że to najlepsze rozwiązanie to porównać jak wygląda spadek prędkości na M365 PRO i zwykłej lub co gorsza essential.

 

2. Tu są proste zasady:

większa prędkość = wyższe napięcie

większy zasięg = większa pojemność akumulatora

większa moc = ogniwa z wyższym prądem rozładowywania + mocniejszy BMS + mocniejszy kontroler + mocniejszy silnik

 

 

Edited by Battery_Saver
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Battery_Saver said:

No i pod te wymagania trzeba wybrać rozwiązanie. Odpowiadając krótko, potrzebujesz:  baterii o większej pojemności, większym napięciu i zbudowaną z ogniw o większym prądzie rozładowania.

Czyli w przypadku podanych wyżej opcji, która jest lepsza? Dodatkowa bateria zewnętrzna dająca więcej Ah i większe dodatkowe napięcie 44,4 (ale średnia nadal mniejsza (36 i 44,4) od opcji --> ) wymiana baterii na drugą o napięciu 44,4V ale mniejszej Ah o 2000. Obie opcje natomiast mają podobne Wh.

Link to post
Share on other sites

To zależy jakim funduszem się dysponuje. Zawsze lepszym rozwiązaniem jest jeden akumulator dostosowany dokładnie pod potrzeby użytkownika.  Przy założeniu, że chcemy korzystać z większej mocy, nie obędzie się bez wymiany BMS i ESC. Bez tego te dwa układy będą blokować możliwości ogniw. No i pojawia się pytanie, czy silnik na dłuższą metę da radę, bo będzie cały czas się przegrzewał. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Vergiliusz pytał w moim imieniu.

Mowa tutaj o upgradzie do 44,4v z 36 z taką lekką modyfikacją chyba nie trzeba się bać o silnik ani o inne dodatkowe modyfikacje?

Hulajnoga raczej nie będzie jeździła szybciej niż te 30-35 km/h a ta większa moc jedynie by pomagała pod nachylenia

Tutaj przykładowy wykres 'wzniesien': http:// https://i.ibb.co/6RQGXM2/wykres.png

Budżet? Chciałbym w tych 2 tysiącach się zmieścić a to prawie dorównuje wartości hulajnogi więc im taniej tym lepiej. Zarazem nie mam też chęci wpakowywania dodatkowych pieniędzy tylko dla frajdy. Chcę zwiększyć zasięg i moc lekko dlatego doszedłem ostatecznie do tych 2 opcji co podałem.

Jeśli masz lepszy lub bezpieczniejszy pomysł to chętnie posłucham ALE jeśli uważasz, że przy użytkowaniu takim jakie opisałem te zestawy się nadają to czy ostatecznie polecasz jak już wspomniałeś tą jedną zamienną baterię bez dodatkowych modyfikacji i bez większego ryzyka przegrzania silnika?

Link to post
Share on other sites

Dzięki brawo, bardzo przydatna informacja a zarazem bardzo rozsądne rozporządzenie. Jak będę chciał porusząć się po polskich publicznych drogach to na pewno się zastosuję do obowiązujących przepisów.

Link to post
Share on other sites

@brawo po pierwsze to co pokazujesz to jest projekt ustawy, po drugie na razie został przegłosowany w sejmie a jak wiemy Polskie prawo działa tak, że jeszcze mamy senat. Póki co projekt nie wyszedł z senatu i  nie obowiązują takie przepisy i prawdopodobnie będą obowiązywać w innej formie. Ale nie ma co gdybać, zobaczymy w jakim stanie wyjdzie to z senatu. 

 

EDIT: są już wstępne poprawki z senatu i została zmieniona prędkość z 20km/h na 25km/h. Oczywiście nadal ustawa nie jest uchwalona i nie stanowi obowiązującego obecnie prawa oraz posiedzenie senatu na obecną chwilę nie jest zakończone. link

 

@Faforus Przy napięciu o jakim piszesz, hulajka będzie jeździć zdecydowanie szybciej. Ja na swojej z napięciem stockowym bez problemu jeżdżę 37km/h jedyne co to własna nowa bateria, 10cali, przelutowany kontroler, wymienione okablowanie i XiaoGen na pokładzie. I tak Ci proponuje zrobić. Koszty jakie poniesiesz są zależne głównie od tego w jakiej cenie nabędziesz ogniwa, czy zrobisz sobie pakiet sam czy komuś za to zapłacisz, do tego musisz obniżyć komorę dla baterii w podeście i to też jest dodatkowy koszt. Ciężko jest oszacować czy się zmieścisz w 2k. Ogólnie mówiąc - jest to możliwe

 

Edited by Battery_Saver
poprawki z senatu
Link to post
Share on other sites

No to bateria taka: https://allegro.pl/oferta/zestaw-bateryjny-24ah-44-4v-ladowarka-50-4v-2a-10248902354 jak poprzednio opisana.

Przelutowany kontroler? Czy mówimy o takim zabiegu, który wygląda na nieskomplikowany : https://www.youtube.com/watch?v=WRaV6IGj_7s&t=564s&ab_channel=Asteros3D
XiaoGen to po prostu zmia oprogramowania?
O wymianie kabli nic mi nie wiadomo neistety.

Ale! Co jak tylko wymienię baterię i pominę te kroki?

Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, brawo said:

Nigdzie nie napisałem, że coś już obowiązuje. Ale będzie na pewno. Senat to se moze proponować :grin: Szkoda kasy i czasu na przeróbki

Brawo nie czytasz tematu a linkujesz jakieś niepotrzebnie rzeczy. Idź sobie samochód zmodyfikuj by nie jezdził szybciej niż 50km/h :D

Tu chodzi głównie o zasięg i większą moc by wraz z poziomem rozładowania baterii ta moc aż tak nie spadała jak ze standardową baterią.

Do tego potrzebna głównie jest ta moc/napięcie/pojemność. Bym przy 20% nadal mógł jechać 20km/h a nie 10.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

@Faforus Jeżeli jeszcze nie wybrałeś to zdecydowanie polecam opcję z wymianą baterii na większą.

RITA jest w porządku jeżeli nie dysponujesz odpowiednim budżetem jak również nie będziesz za bardzo przeciążał jej układu (maks jest chyba w okolicach 40-45A a potem ucieka magiczny niebieski dym).

Nie zapominaj również że, obecną oryginalną baterię możesz sprzedać przez co odzyskasz część z inwestycji.

Co do modyfikacji kontrolera w przypadku nowych hulajnóg nie jest ona wymagana (nowsze kontrolery mają już pogrubione ścieżki, mocniejsze tranzystory oraz lekko zmienioną konstrukcję)

A jeżeli lubisz sobie podłubać to możesz spojrzeć w ten projekt na git i wykonać baterię samemu (sprawdziłem na sobie to działa :-) )

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie. Baterie w drodze 24Ah 44,4V i tu pojawiają się kolejne pytania.

Jak przechowywać starą baterię. Podobno ani na full ani na zero rozładowanej. 50% może być?

Czy do tej nowej baterii będę musiał wgrać innego softa? Czy system automatycznie pobierze więcej mocy z większego napięcia czy właśnie trzeba to manualnie zmienić.

Obecnie używam wersji SMOOTH z  https://www.monopattinoitalia.it/firmware-public-private-xiaomi-v2/ i jestem bardzo zadowolony.

 

Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, Faforus napisał:

Jak przechowywać starą baterię. Podobno ani na full ani na zero rozładowanej. 50% może być?

Tak jest. Bateria nie powinna być przechowywana ani pusta ani naładowana do 100%. Producenci baterii dostarczają je naładowane nawet do 30%.

No ale to nie apteka i jak napisałeś, 50% będzie w porządku. Sugeruję jednak zdecydowanie oryginalną baterię sprzedać niż odkładać gdzieś na półkę bo szkoda pieniędzy no i przede wszystkim góra elektro śmieci jest już wystarczająco duża. 

11 godzin temu, Faforus napisał:

Czy do tej nowej baterii będę musiał wgrać innego softa? Czy system automatycznie pobierze więcej mocy z większego napięcia czy właśnie trzeba to manualnie zmienić.

Zmiana będzie wymagana z dwóch powodów. Pierwszy to wyższe napięcie nowej baterii co kontroler sprawdza i jak jest więcej niż 43V to drze brzęczyk że, mordują i takie tam (Error 24 Abnormal system voltage) ;-)

Drugi, to jak widać na zdjęciach bateria nie ma BMS-a Smart czyli nie gada z kontrolerem i to powoduje oczywiście błąd i darcie brzęczyka oczywiście że, mordują (Error 21 Communication error with the BMS). Tu będziesz musiał oprócz zmiany oprogramowania zewrzeć zworką złącze na kontrolerze RX z TX

Zapewne otrzymasz wraz z baterią wytyczne od Pana Alberta co i jak począć ale jakby tego nie napisał to zalecam najpierw zmienić oprogramowania a potem wymontować starą baterie i podłączyć nową.

11 godzin temu, Faforus napisał:

Obecnie używam wersji SMOOTH

ehhh... nie lubię takich wynalazków. Polecam raczej samemu poeksperymentować z generatorem. Tylko nie wiem czy to co dostaniesz wraz z baterią pochodzi z generatora Xiaogen czy Xiaoflasher. Ewentualnie podpytaj bo na bank będzie Cię korcić aby coś podłubać.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie! Z generatorem problem taki, że część jest chyba na stere softy pod Xiaomi zwykle 356 albo pro 1 bo mój ma chyba 2.coś.

Tu np jest na 1.5.5 https://emkowo.pl/generator-firmware-xiaomi-m365-pro/

a tu max do

1.4.3 https://m365.botox.bz/

Ta wygląda chyba ciekawie ale ostatnio jakiś błąd na stronie był i chyba nie generowała poprawnie i też nie wiadomo pod jaką to wersję a dodatkowo opcje tylko chyba pod 36v albo 48v https://pro.cfw.sh/#!

Samemu najchętniej bym to pozmieniał ale różne generatory na stronach mają różne opcje i to mnie przeraża trochę. Czasem w jednym jakaś opcja jest a w drugim już nie ma.

W obecnym sofcie podoba mi się to, że wszystkie tryby ostatecznie rozpędzają się do maxa ale wolniej dzięki czemu oszczędzają baterię i na tym mi zależy głównie. Na S mam full power a na E powolutku.

Czyli z nową baterią chciałbym na S mieć full moc a na D średnią (właściwie taką jaką mam teraz ze słabszą baterią) a na E/walking battery savera :D

Który generator do tego?

 

 

W tym pierwszym np mamy takie opcje i części z nich nie ma w ogóle w innych.

Maksymalny prąd silnika w trybie Sport:

Maksymalny prąd baterii w trybie Sport:

Współczynnik podnoszenia prądu:

Motor power constant

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

A powiedzcie mi, czy warto bawić się w dokładanie takiej baterii?

https://allegro.pl/oferta/dodatkowa-bateria-6900mah-xiaomi-m365-s1-essential-10158328571?reco_id=615ed64e-9876-11eb-9e5e-000af7f5f6b0&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

Nie zależy mi na niczym innym jak zwiększeniu choć trochę dystansu. Prędkość nie interesuje mnie w ogóle więc ten temat można pominąć.

Jak się domyślam, patrząc z resztą na cenę, bateria ta nie ma żadnego kontrolera?

No i ostatnie najważniejsze pytanie, czy to jest bezpieczne. ( jak ktoś ma pisać jakieś durne komentarze żeby nie grzebać albo coś w stylu jakby kózka nie skakała to niech sobie daruje, chyba dorośli tutaj się udzielają a nie sfrustrowana niedopilnowana młodzież) 

Bezpieczne dla elektroniki oryginalnej no i druga rzecz, oryginalna bateria ma BMS który pilnuje przez przeładowaniem a czy ogarnie on również tą baterię? Czy są jakieś baterie ze sterownikiem ale za które nie trzeba płacić równowartości połowy Pro2.

Edited by Vergiliusz
Link to post
Share on other sites

To czy warto to już jest indywidualna kwestia, ponieważ wchodzą w grę: finanse, większa waga, obniżenie prześwitu, niekiedy problemy związane z ładowaniem itd itp. Dla jednego warto inny powie, że to bez sensu. Ale, jeśli chcesz zwiększyć zasięg, czy prędkość/moc to nie ma innego wyjścia jak wymiana lub dołożenie akumulatora. 

No  to czy warto czy nie? Ogólnie tak, oczywiście, że warto, ponieważ osiągniesz to czego oczekujesz. Sam długo jeździłem z właśnie dokładaną baterią w różnych formach i pomijając niektóre trudności - w sumie sprawdza się to doskonale.

Bateria ta nie ma żadnego kontrolera? Według mnie, jest tam standardowy BMS (a na pewno powinien być), nawet po kształcie można to zauważyć. Na jednym ze zdjęć jest nawet napisane na baterii BMS: xxA ale po powiększeniu nie jestem w stanie odczytać parametrów - proponuję po prostu zapytać sprzedawcę - na pewno udzieli takich informacji. 

Czy to bezpieczne? W takiej formie jak tutaj - przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności i uwagi - można powiedzieć, że tak. Ponieważ masz gotowy zestaw, gdzie po prostu podłączasz dwie wtyczki i nawet nie znając się na tym, ciężko jest coś uszkodzić. Najlepiej zapoznać się z instrukcją jaką podaje sprzedawca i na pewno będzie ok.

Czy to bezpieczne dla elektroniki w hulajnodze? W takiej formie - jak najbardziej tak. Pobieraną mocą nadal steruje ESC więc w sumie nie ma różnicy, zwłaszcza, że napięcie zestawu się de facto nie z większa, zwiększasz tylko pojemność, czego kontroler nie widzi i nawet nie wie, że jest jakaś dodatkowa bateria. ESC i tak nie pociągnie więcej ni z ma zaprogramowane a BMS nie wyda więcej, niż ma ograniczone, więc nie ma czego się obawiać.

Czy oryginalny BMS ogranie również tę baterię? Oryginalny BMS nie będzie nawet wiedział, że jest podpięta dodatkowa bateria, no bo skąd miałby to wiedzieć? Wszystkie parametry pozostają takie same poza pojemnością - ale BMS nie mierzy pojemności (mierzy napięcie na celach) - programuje się w nim konkretną pojemność nominalną i tyle. To czy bateria jest naładowana czy nie, czy przerwać proces ładowania czy nie - BMS sprawdza na podstawie napięcia na celach. I to będzie ogarniał oryginalny BMS dla oryginalnej baterii a dla dodatkowej BMS w dodatkowej baterii. Mamy tu do czynienia z układem ze wspólnym portem ładowania/rozładowania, więc nie będzie żadnego problemu.

Czy są jakieś baterie ze sterownikiem za które nie trzeba płacić fortuny? Nie sprecyzowałeś co masz na myśli pisząc o sterowniku. Ogólnie, każdy pakiet zgodnie ze sztuką musi posiadać BMS, żeby ogniwa się nie uszkodziły, trzymały równe napięcia, równo się rozładowywały no i ładowały a przede wszystkim, żeby taka bateria była bezpieczna. Więc jeśli masz na myśli po prostu BMS, to już masz odpowiedź. Ale jeśli masz na myśli kontroler (BMS z portem komunikacyjnym), który podłączysz bezpośrednio do ESC i będzie się on komunikował z całą elektroniką, pokazywał Ci dane o baterii i tak dalej, to już jest cięższa sprawa. Takie zestawy są zdecydowanie droższe i tak na prawdę, ciężko dostępne. Ale jest na to rozwiązanie, które sam zastosowałem u siebie. Po prostu zrobiłem sobie własny pakiet a jako BMS dokupiłem sobie BMS od PRO i jego zamontowałem. No i chyba nie musze pisać, ze takie rozwiązanie jest najlepsze o jakim słyszałem i najlepsze jakie miałem okazje testować, ponieważ bateria jest w pełni monitorowana i wykrywana przez ESC, do tego nie wymaga żadnych dodatkowych manipulacji w oprogramowaniu. A koszt samego BMS to od 100 do 200zł. Oczywiście do tego musisz doliczyć ogniwa.

Edited by Battery_Saver
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...