Skocz do zawartości

Jak wgrać soft po kablu - dla ESC i BLE - ratunkowe wgrywanie oprogramowania - PORADNIK


Battery_Saver

Rekomendowane odpowiedzi

PAMIĘTAJ! ZAWSZE PRZESTRZEGAJ PRZEPISÓW I NIE PORUSZAJ SIĘ Z PRĘDKOŚCIAMI WIĘKSZYMY NIŻ ZOSTAŁO TO USTALONE PRZEZ USTAWODAWCĘ W KRAJU W KTÓRYM PRZEBYWASZ. PORADNIK MA NA CELU UMOŻLIWIENIE OŻYWIENIA USZKODZONEGO STEROWNIKA LUB ZMIANY JEGO PARAMETRÓW A TAKŻE WGRANIA OPROGRAMOWANIA GDY INNE METODY ZAWIODŁY. NIE POLECA SIĘ ZWIĘKSZANIA MAX PRĘDKOŚCI GDYŻ MOŻE TO CIĘ NARAZIĆ NA ZŁAMANIE PRZEPISÓW GDY BĘDZIESZ PORUSZAŁ SIE SZYBCIEJ NIŻ USTAWA PRZEWIDUJE.

 

 

PORADNIK jak wgrać dowolny soft:

- do kontrolera silnika ESC czyli soft DRV (czyli tej puszeczki w podeście obok baterii)

- do kontrolera BLE  czyli soft BLE (czyli tej płytki gdzie jest wyświetlacz lub diody)

 

Co będzie potrzebne?

- śrubokręt krzyżak mały (do demontażu modułu BLE)

- klucze torx (do demontażu pokrywy baterii oraz kontrolera)

- lutownica z małym grotem + cyna

- kabelki połączeniowe (+ ewentualnie gold-piny)

- programator STM8/32 np. STLINK v2 (Koszt: allegro 15zł-20zł LINK aliexpress 5zł-15zł LINK)

 - pasta termo-przewodząca

- komputer z systemem windows, dostępem do Internetu i portem USB

- dużo czasu, miejsca i cierpliwości

 

oraz pliki:

- program do generowania plików .BIN które możemy wgrać bezpośrednio do kontrolera:  recBinMaster.rar

- program do flashowania kontrolera ESC:  m365rec.rar

- program do flashowania modułu BLE:  ble365rec.rar

- plik .zip z FW, jaki sobie wygenerujemy np. TUTAJ dla wersji zwykłej M365 i TUTAJ dla wersji PRO, lub z aplikacji np. SHU

 

a także BARDZO WAŻNE:

- pełny numer seryjny naszej hulajki w formacie: xxxxx/xxxxxxxx najlepiej wziąć go z aplikacji XIAOMI lub przepisać z ramy hulajki

 

UWAGA!!! Muszę zaznaczyć, że wszystko robisz na własną odpowiedzialność! Nie odpowiadam za jakiekolwiek szkody, uszkodzenia czy nieudane próby wykonania poniższych czynności. Pomimo tego, że poradnik napisałem PO wykonaniu przeze mnie udanych prób tej modyfikacji na dwóch hulajnogach, sprawa jest na tyle skomplikowana, że każdy musi wziąść SAM odpowiedzialność za ewentualne problemy. Bardzo ważne jest, aby wszystko robić powoli, dokładnie i koniecznie zgodnie z przedstawioną przeze mnie kolejnością. Opuszczenie jakiejś czynności, lub zrobienie czegoś co tu nie jest wyszczególnione lub wykonanie czegoś inaczej w najlepszym wypadku skończy się po prostu tym, że nadal będziesz mieć wersje poprzednią a w najgorszym - uszkodzeniem hulajnogi. 

 

 

1. Zapisz numer seryjny hulajnogi. Weż go albo z naklejki z boku hulajki, lub z aplikacji. Musisz zapisać cały numer seryjny w postaci: xxxxx/xxxxxxxx

 

sn.thumb.png.7c91b5634bb89711d5f280be5b2ae966.png

 

2. Wyłącz hulajnogę, odwróć do góry nogami i odkręć wszystkie śrubki z plastikowej pokrywy baterii aby dostać się do kontrolera.

 

openkontr.thumb.png.45d9edc54f295c639fcb94c2ac156a61.png

 

3. Odepnij wszystkie kabelki od kontrolera zaczynając od baterii. Najlepiej zrób sobie zdjęcie, żeby przy składaniu nie było niejasności. Strzałkami zaznaczyłem trzy zaczepy z których trzeba wysunąć kabelki. Wszystko rób delikatnie, nie ciągnij na chama. Przewód od baterii najlepiej zabezpiecz jakąś taśma, by nie zrobić zwarcia. 

 

kabelkikontr.thumb.png.7234d41fd37d2d50e880731297655141.png

 

4. Odkręć i wyciągnij kontroler. Jest on przykręcony do ramy trzema śrubami imbusowymi/torxami. Uważaj by nie uszkodzić ani kontrolera, ani kabelków ani nie zgubić śrub. Nie zdziw się - pomiędzy obudową kontrolera a ramą hulajnogi jest pasta termo-przewodząca. 

 

srubkontr.thumb.png.a96ba541e5e1782c3a76826daf24e025.png

 

pasta.thumb.png.1086b19f930f7e6de94ab69194e743a4.png

 

5. Otwórz obudowę i wyciągnij z niej kontroler. Obudowa jest zamknięta na zaczepy, delikatnie je podważ by nie uszkodzić plastiku. UWAGA! kondensator będzie naładowany (napięcie ponad 30V), więc należy go rozładować poprzez albo podłączenie do niego żarówki/opornika albo po prostu poprzez zwarcie jego styków. 

 

IgJ7zbk.png

 

Ja przy okazji pogrubiłem ścieżki aby nie było możliwości ich przepalenia. Dla potomnym daję zdjęcie mosfetów, jakby ktoś chciał wymieniać, lub wiedzieć jakie są. 

 

c51iF5M.jpg

 

GiaS6Il.png

 

0mEHKdw.png

 

6. Do czterech zaznaczonych miejsc lutowniczych przylutuj albo goldpiny (ja tak zrobiłem) albo kabelki. Miejsca te są podpisane na pcb jako C D G 3V.  Musisz to robić bardzo ostrożnie, by nie uszkodzić elektroniki, nie porobić zwarć, zimnych lutów i tak dalej. Goldpiny będą mogły zostać po całej procedurze i ewnetualnie przydać się w przyszłości, kabelki trzeba będzie usunąć lub zabezpieczyć. Jest to potrzebne TYLKO do pewnego połączenia z programatorem.

 

Widok przód:

vtMSA1r.jpg

 

Widok tył:

sPUaEi0.jpg

 

7. Połącz programator STLINK z kontrolerem w podany poniżej sposób:

STLINK <----> KONTROLER

SWCLK <----> C

SWDIO <----> D

GND <----> G

3.3V <----> 3V

 

FAOotGF.jpg

 

8. Wygeneruj na podanych wyżej, przykładowych stronach, CFW zgodny z Twoim modelem hulajnogi, oraz Twoimi oczekiwaniami i zapisz plik .zip. Otwórz pobrane archiwum, wyodrębnij plik z końcówką .bin i zapisz go. Reszta plików nie będzie potrzebna. 

 

zip.jpg.490aa4f9bbd46d7623a2407b30c170e8.jpg

 

9. Pobierz program do generowania plików BIN i uruchom plik recBinMaster.exe.  Naciśnij 3 kropki, wskaż wyodrębniony wcześniej plik .bin po czym naciśnij przycisk podpisany: Generate recovery image for m365rec. Wskaż miejsce zapisu oraz nazwę wygenerowanego pliku.

 

recmaster.thumb.png.7d24e0b009a1277c40f7ac02d762550d.png

 

10. Pobierz program do flashowania kontrolera ESC. Uruchom i zainstaluj oprogramowanie i sterowniki dla programatora, jest to plik STM32 ST-LINK Utility v4.1.0 setup.exe. Włóż programator do portu USB w komputerze (programator musi być podłączony do kontrolera). Jeśli pojawi się zapytanie o instalację sterowników - zezwól.

 

rec.png.7676d4eb772a6ec09e91ad2797d49ed9.png

 

11. Uruchom plik m365rec.exe.  Pierwsze trzy kropki służą do wybrania oprogramowania dla STLINK-a jakie zostało zainstalowane wcześniej - to pole będzie wypełnione automatycznie. BEZWZGLĘDNIE NALEŻY ODZNACZYĆ CHECKSUM! Drugie trzy kropki to miejsce, gdzie wybieramy plik .bin jaki wygenerowany został w punkcie 9 - wskaż go. Ostatnie pole, to miejsce, gdzie wpisujemy numer seryjny hulajnogi. Po czym klikamy na START. Program zaczyna działać i programuje kontroler ESC. Może to potrwać parę minut. Operacja jest zakończona, gdy przycisk START nie jest już szary/nieaktywny. Nie można nic ruszać podczas programowania, najlepiej zostawić wszystko w spokoju i cierpliwie czekać.

 

gramy.jpg.087fb5cad163d7e138c32a8b2a7931e7.jpg

 

12. HURA! mamy zaprogramowany kontroler. Możemy odłączyć STLINK-a od komputera, złożyć wszystko do kupy i już możemy jeździć. Po połączeniu z aplikacją XIAOMI możemy zobaczyć, że wersja oprogramowania będzie taka jaką wygenerowaliśmy. Należy pamiętać by uważać przy składaniu i podłączaniu wszystkiego. Należy również dać pastę termo-przewodzącą pod obudowę kontrolera. Ale to jeszcze nie koniec, ponieważ owszem, już możemy jechać i cieszyć się większą prędkością czy mocą - zależnie od tego co wygenerowaliśmy, ale nadal nie będziemy mogli wgrywać modów przez aplikacje Down_G. Musimy jeszcze zrobić to samo z kontrolerem BLE.

 

13.  Na mostku kierownicy, zdejmujemy delikatnie podważając czarny plastik aby dostać się do sterownika BLE.  Będzie on wyglądał inaczej, zależnie od tego jaką mamy wersję hulajnogi - zwykłą czy PRO. Odkręcamy trzy małe śrubki uważając by nie uszkodzić niczego ani nie zrobić zwarcia. Odłączamy wszystkie kabelki i mamy uwolniony sterownik BLE. 

 

7dsWv1h.jpg

 

14. Musimy pozbyć się jednego kondensatora. Dla wersji oryginalnej PRO jest to C2 ale wersji zwykłej C16. Musimy go odlutować i nie będzie nam już później potrzebny. W modułach z chin - klony - te kondensatory są już najczęściej odlutowane więc nie ma z tym problemu. Oczywiście należy uważa by niczego przy okazji nie uszkodzić. 

 

IMG_20190516_075221_063_large.jpg?v=1557

IMG_20190320_083232__01-resized_large.jp

 

15. Do czterech zaznaczonych miejsc lutowniczych przylutuj albo goldpiny albo kabelki. Musisz to robić bardzo ostrożnie, by nie uszkodzić elektroniki, nie porobić zwarć, zimnych lutów i tak dalej. Po czym podłącz programator STLINK według podanego schematu, na takiej samej zasadzie jak z kontrolerem ESC wcześniej. Goldpiny będą mogły zostać po całej procedurze i ewnetualnie przydać się w przyszłości, kabelki trzeba będzie usunąć lub zabezpieczyć. Jest to potrzebne TYLKO do pewnego połączenia z programatorem.

 

photo_2019-05-18_21-39-36_large.jpg?v=15

ble-swd-pinout.d61f541b_large.jpg?v=1553

 

 

m365_connection_large.jpg?v=1554837350

 

16. Pobierz z podanego wyżej linku program do flashowania modułu BLE, rozpakuj archiwum. Włóż programator do portu USB w komputerze (programator musi być podłączony do sterownika BLE). Jeśli pojawi się zapytanie o instalację sterowników - zezwól. 

 

17.  Uruchom plik .bat odpowiedni dla Twojej wersji hulajnogi/sterownika BLE. Dla wersji PRO lub zwykłej z panelem od PRO uruchom plik blePROrec.bat natomiast dla zwykłej M365 z diodowym panelem uruchom plik ble365rec.bat. Otworzy się okienko wiersza poleceń i program zacznie wgrywać oprogramowanie do modułu. Gdy wszystko przebiegnie pomyślnie moduł się uruchomi ponownie, wyda dźwięk - to będzie znak, że wszystko przebiegło pomyślnie. Wynik programu powinien być taki:

 

result.thumb.png.df3fd21d880663c73dc1dd33c5ac995f.png 

 

18. Odłącz programator od komputera, złóż wszystko do kupy i od teraz możesz się cieszyć możliwością wgrywania każdego softu poprzez aplikację Down_G oraz działającymi wszystkimi aplikacjami np takimi jak M365_tools. 

 

Pamiętaj, by nie aktualizować oprogramowania w stockowej aplikacji XIAOMI, ponieważ stracisz to wszystko, co wykonałeś. 

 

PS. ktoś kiedyś tutaj pytał czy da się wyzerować licznik przebiegu hulajnogi. Odpowiedzi były, że się nie da. Otóż, skutkiem ubocznym przeflashowania kontrolera ESC jest wyzerowanie przebiegu.

 

---

Poradnik został stworzony przeze mnie, oparty na moich poczynaniach i doświadczeniach. Większość zdjęć jest mojego autorstwa, wykonywane były podczas tej właśnie modyfikacji. Poradnik został stworzony dla forum miuipolska.pl. Można go rozpowszechniać w takiej formie, lub przetłumaczonej, lecz należy dodać dopisek: Poradnik został stworzony przez Battery_Saver specjalnie dla forum miuipolska.pl

 

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • mrosi przypiął/eła ten temat

Zacna instrukcja Milordzie.
Mała uwaga. Aby odblokować możliwość aktualizacji oprogramowania wystarczy zacząć od punku 13.
Tak jak napisałeś na wstępie problem leży w wersji oprogramowania BLE.

Warto również zauważyć że, często w STlink V2 opis pinów na obudowie nie zgadza się fizycznie.
Opis pinów znajduje się w opisie u sprzedawcy (nagminne sytuacje na Aliexpress)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

czy na płycie głownej ma sie palic czerwona dioda ?

 

edit 3 godz pózniej ) 

udało sie w m365rec wyskakiwało mi bin no fund , potem jak to ogarnolem wyskakiwola ze idzie idzie i nagle bum , ze flash failed , az w koncu doszedlem co robie nie tak i obok czerwonej zaczela migac zielona dioda 

dzieki wielkie Baterry_Saver

Edytowane przez sebekcrx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 14.07.2020 o 21:38, sebekcrx napisał:

udało sie w m365rec wyskakiwało mi bin no fund , potem jak to ogarnolem wyskakiwola ze idzie idzie i nagle bum , ze flash failed , az w koncu doszedlem co robie nie tak i obok czerwonej zaczela migac zielona dioda 

Gratuluje.

Prosze skrobnij 2-3 zdania co jak to mawiają „nie pykło”. Może to komuś pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Dnia 14.07.2020 o 21:38, sebekcrx napisał:

czy na płycie głownej ma sie palic czerwona dioda ?

 

edit 3 godz pózniej ) 

udało sie w m365rec wyskakiwało mi bin no fund , potem jak to ogarnolem wyskakiwola ze idzie idzie i nagle bum , ze flash failed , az w koncu doszedlem co robie nie tak i obok czerwonej zaczela migac zielona dioda 

dzieki wielkie Baterry_Saver

Mam ten sam problem. Nie da się wgrać softu przez m365rec. Za pomocą oryginalnego softu st wgrałem plik bin z softem i płyta ruszyła. Niestety bez zmiany numeru seryjnego nie przejdzie dalej i wywala błąd 27. 

Bardzo proszę o pomoc co mam zrobić z tym ustrojstwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da si. Jakbyś zrobił dokładnie według instrukcji to by wszystko poszło jak w poradniku. Jeszcze teraz, zanim napisałem to sprawdziłem czy aby na pewno działa ten sposób no i właśnie potwierdzam że działa.  I dla ESC i dla BLE. 

Nie możesz sobie opuścić któregoś punktu, czy czegokolwiek.  Musisz zrobić dokładnie wszystko tak jak napisałem.  Więc jeśli nie działa to albo robisz coś źle albo masz coś uszkodzone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...
  • 6 miesięcy temu...
  • 4 tygodnie później...

Dziękuję za odpowiedź.Jeszcze jedno mam pytanie kupiłem silnik od pro zmieniłem oprogramowanie również od pro i niestety nie widzę różnicy w mocy a szczególnie w pokonywaniu wzniesień można powiedzieć że jest ciut gorzej czy może być to sprawa softu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pierwsze co bym zrobił to bym przylutował porządnie końcówki kabli fazowych od silnika do konektorów. Standardowo są one tylko zaciśnięte i tu może być i najczęściej jest strata mocy. Przy okazji sprawdź czy możesz bardziej ścisnąć konektor od strony wtyczki która nachodzi na te grube piny w ESC. im ciaśniej wchodzi tym lepiej.

No i poeksperymentować z ustawieniami w sofcie. 

trzeba też brać pod uwagę, że silnik może być uszkodzony w jakiś sposób lub same przewody. Silnik był używany więc nie wiesz jaka jest jego historia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejsza pojemność baterii = mniej ogniw w jednej celi = sumarycznie mniejszy prąd jaki może oddać pakiet = mniejszy prąd jaki może pobrać sterownik = ograniczona moc silnika

 

To że silnik ma nominalną moc na przykład  300W to jest jedno.  Musi być źródło zasilania które zapewni ciągły dopływ odpowiednio wysokiego napięcia i prądu. Bez tego moc silnika masz na papierze a w rzeczywistości jest samo życie.  

Najlepsze parametry osiągniesz gdy bateria jest naładowana do pełna. Wraz z rozładowaniem wszystkie parametry spadają. I tego nie przeskoczysz. 

 

Możesz zniwelować spadki w takich miejscach jak przewody wymieniając je na grubsze.  Możesz przelutować ścieżki w kontrolerze,  możesz polepszyć styki konektorów kabla S1,  możesz wlutować się bezpośrednio w esc eliminując zupełnie problem połączenia, możesz kombinować z fw, ale to wszytko nie za bardzo pomoże jeśli źródło zasilania jest słabe.  

 

Ja Ci proponuję i prostu kupić lepsza baterie i nawet na standardowym silniku zobaczysz różnice.  Wiem co mówię bo sam od tego zaczynałem

Edytowane przez Battery_Saver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wymienisz baterię i dasz opony 10 cali to już zauważysz sporą różnicę. będzie zupełnie inny pojazd. jak dodasz zawieszenie to już w ogóle. Na Twoim miejscu to bym wymienił ramę na tę od PRO bo jest dłuższa i szersza i zmieścisz do niej większą baterię lub włożysz tam po prostu aku od PRO bez kombinacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...