faun77

Amazfit BIP - błędne kalorie podczas ćwiczeń i inne błędy

Recommended Posts

Cześć od jakiegoś miesiąca posiadam zegarek Amazfit BIP.

Przetestowałem go już dość dobrze i ogólnie jest super. Ma jednak wadę na tyle istotną, że staje się on dla mnie jedynie kolejnym zegarkiem.

  1. Problem jest w zaniżaniu ilości spalonych kalorii np. Jazda na rowerze. Ta sama trasa liczona przez zegarek i Endomondo pokazuje spore rozbieżności. Na trasie ponad 10 km zegarek pokazuje 70-100 kcal a Endomondo 260-270 kcal. Prawie 3 krotna różnica wyniku to dość spory błąd !!! Sytuacja ma się troszkę lepiej jeśli zegarek mam mocno zaciśnięty na ręce. Prawdopodobnie problem jest w zaniżonym tętnie bo to w wynikach jest notorycznie zaniżane do 60-65.
  2. Dane z aplikacji Mi Fit powinny synchronizować się z iOS Health. Nawet że coś synchronizują tylko jakoś dziwnie pomijają najważniejsze czyli Activity. Synchronizują się jedynie kroki, ale jeśli wykonywałeś jakieś ćwiczenia typu jazda na rowerze czy bieganie to tych spalonych kalorii nie zobaczysz w iOS Health. Jak nie ma tam to  na inne apki też się nie przeniesie.

Tyle jeśli chodzi o dość grube moim zdaniem błędy.

Oczywiście błędy zgłaszałem przez Mi Fit wysyłając także logi z zegarka, ale poza przyjęciem zgłoszenia i emailem zwrotnym z chińskimi krzaczkami nic się nie wydarzyło ;)

Czego nawet się spodziewałem ;) 

Pytanie czy ktoś może robił podobne porównania i też wyszły mu takie błędy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obliczanie spalonych kalorii przypomina trochę wróżenie z fusów. Niestety na podstawie podstawowych danych takich jak: płeć, wiek, waga, tętno i rodzaj aktywności nie jesteśmy w stanie wyznaczyć ilości spalonych kalorii, bo to sprawa indywidualna każdego organizmu. Wystarczy zobaczyć, jak wyglądają ludzi z nadczynnością lub niedoczynnością tarczycy. Są opracowane przeróżne algorytmy wyznaczania ilości zużytej przez organizm energii, ale wszystkie one dostarczają wyniki mocno przybliżone. Wystarczy zrobić prosty eksperyment (ja zrobiłem taki jakiś czas temu):  podczas jednej aktywności monitorować ją za pomocą różnych urządzeń/aplikacji i porównać wyniki. W moim przypadku aktywnością był bieg  13 km monitorowany za pomocą zegarka Garmin Phoenix 3 i pulsometru piersiowego ANT+, zegarka Amazfit Pace - pulsometru optycznego wbudowanego w zegarek, aplikacji Endomondo i pasa piersiowego BT Polar, aplikacji Runtastic i pasa piersiowego BT noname z Biedronki (więcej pulsometrów nie byłem w stanie założyć na siebie ;-) ). Wyniki pomiaru spalonych kalorii znacznie różniły się od siebie. Generalnie wyniki na zegarkach (Garmin i Amazfit) były znacząco niższe niż te pokazywane w aplikacjach (Endomondo i Runtastic). Najmniejszą wartość podał Amazfit a największą Endomondo (prawie dwukrotnie większą).

Wartości:
Amazfit - 764 kCal
Garmin - 803 kCal
Runtastic - 1103 kCal
Endomondo - 1297 kcal

Obliczone wg jednej z formuł (dla mężczyzn):
Spalone_kalorie = ((wiek_w_latach * 0,2017) — (wysokość_w_cm * 0.09036) + (średnie_tętno * 0,6309) — 55.0969) * czas_aktywnośći_w_minutach / 4,184 wyniosło 668 kCal

Który wynik jest najbliższy prawdy ?
Nikt tego nie wie, ale to nie ma znaczenia. To jak z ważeniem się na różnych wagach - nie daje nam prawidłowego obrazu zmian naszej masy. W przypadku pomiarów jedną i tę samą wagą mamy obraz zmian i to może być podstawą do dalszego działania. Podobnie z liczeniem spalonych kalorii, odczytujemy je na jednym urządzeniu, porównujemy aktywności ze sobą i stąd wiemy jaki jest postęp.

No chyba że zależy nam by na Facebooku wyświetlić jak największą wartość spalonych kalorii - wówczas polecam Endomondo (choć może inne aplikacje, na Androida np:  strava, fitapp, runkeeper, mapmyrun, gpssporttracket itp. podają jeszcze wyższe wyniki :-D ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endomondo nie "liczy" kalorii dodatkowo spalonych podczas treningu tylko całkowite, łącznie PPM(podstawowa przemiana materii). Włączysz endomondo i zostawisz tel w kącie to i tak policzy ci zużyte kalorię. A BIP mam wrażenie że usiłuje "zgadnąć" ile kalorii dodatkowo zostało spalonych tylko poprzez aktywność.
Oczywiście to i tak tylko zgadywania bo żadne urządzenie nie jest w stanie ocenić stopnia wytrenowania i adaptacji treningowych w organizmie. Czym wyższe wytrenowanie tym większa optymalizacja wysiłku i niższe zużycie energii (przy wysiłku tlenowym).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.