Jump to content

Home Assistant - alternatywne sterowanie dla Smart Home Xiaomi


Lector

Recommended Posts

MI też czasami znikają urządzenia Zigbee a już przyciski Aqara to regularnie. Już doszedłem że jedyna skuteczna metoda na powrót i wywalenie z Mihome, reset , wyłączenie bramki z prądu potem włączenie i dodanie od nowa :) Inne cywilizowane sposoby czasami za pierwszym czasami za 10 razem zadziałają a czasami i tak w końcu do wywalania i dodawania wracam.

 

Canibalo sprawdź może bateria Ci pada w czujniku albo już jest słaba . To ma wpływ na stabilność zasięgu.

Co do Pirów to ja robię na NODEMCU  ok 20 pln plus czujnik pir ok 6 pln . Można taniej samo ESPEASY zamiast Nodemcu (ok 10 pln ) ale jakoś node mi jest prostsze i ma gniazdo usb więc flashowanie i zasilania jest prostsze. Ja z zasilaniem rozwiązałem to tak że zapakowałem ładowarkę usb w większą obudowę taką dużą wtyczkę ( od zasilacza ) i  tam weszło node, elektronika ładowarki i płytka pir-u . Mam ten komfort że z miejsca gniazdka ładnie mi ogarnia pomieszczenie wiec ułożyło się fajnie :) 

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

Doradźcie proszę :)

Podłączam przekaźnik do nodemcu . Daje na VCC i GND zasilanie z Nodemcu 3 V , z jednego z pinów sterowanie na in . I generalnie jest ok ale rzadko kiedy udaje mi się node uruchomić, widać że zasilanie nie wyrabia. Node zasilam po USB. I teraz pytanie 

Jak to zasilić inaczej bo jak daje 3 czy 5 V z zasilacza na VCC i GND przekaźnika i sterowanie z Nodemcu zasilanego z USB na IN to nie działa. Czy to musi być zasilane z jednego źródła ? Jeśli  tak to jak to ogarnąć bo fizycznie aby z jednego to szło to nie mam pomysłu, a te 3 V z node nie dadzą rady . Ewentualnie czy jest w espeasy jakieś ustawienie aby w monecie rozruchu szło na off anie na on lub jakieś opóźnienie żeby po pełnym starcie dopiero impuls szedł na sterowanie. bo rozruch tych magnesów za bardzo obciąża kartę w momencie startu - tak ja to widzę

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

Edycja :

Teraz jeszcze spróbowałem Node zasilić z zasilacza bezpośrednio 5V na płytę , ale to nie rozwiązało problemów mimo że prądu ma jakiś zapas niestety . Teraz już jestem pewien że po prostu przekaźnik dużo pobiera w trakcie rozruchu a w tym samym momencie rusza system na karcie i to wahnięcie blokuje dalszy start. Tak na chłopski rozum. Jedyne co by mnie ratowało to jakieś ustawienie w karcie żeby nie szedł impuls z GPIO któru uruchamia przekaźnik a na to niestety jestem za głupi :)

Link to comment
Share on other sites

Karta Nodemcu V3 Lolin z wgranym softem w wersji mega

Przekaźnik taki https://www.piekarz.pl/pl/?item=49537

Generalnie odpalanie karta odpala zawsze jak odłączę albo zasilanie przekaźnika albo sterujący GPIO. Jak odpalam z podłączonym przekaźnikiem to or razy sygnał z GPIO włącza przekaźnik raz mignie dioda na karcie  i karta martwa . Jak odpalę z odłączonym przekaźnikiem to i podłącze przekaźnik jak karta idzie ( wiem wiem ryzykowne ) to wszystko jest ok i status przekaźnika jest taki jak pozostawiłem wcześniej czyli np wyłączony. Tak właśnie robiłem zostawiałem na off i reset ale i tak w momencie odpalenia idzie sygnał który wystarczy aby włączyć a to włączenie jak pisałem wcześniej chyba przeciąża kartę

Link to comment
Share on other sites

na nodemcu obciążenie na pinach to 10 - 12mA i zapewne dlatego się wywala.

nie znam się na elektronice ale może sterowanie stanem niskim nie wysokim, ale jak to w mega zrobić....

poza tym nie używać pinów GPIO 0, 2 i 15

A w LUA programować nie umiem, tam się da więcej np dać opóźnienie.

 

Pewno też można dodać jakieś elementy (opornik itp itd by to działało)

 

 

aaa i w mega jest coś takiego jak "rules" tam można pokombinować:
 

On Sytem#Boot do

.. .. .. .. 

 

Edited by kapiorr
Link to comment
Share on other sites

wiesz najgorsze że nie idzie zasilić go oddzielnym a z karty dać samo sterowanie , próbowałem w jednej linii połączyć ale wtedy nie idzie ... chyba muszę kupić przekaźniki z zasilaniem 5 v albo Arduino jakoś po drodze wsadzić bo ono wyrabia nawet kilka przekaźników tyle że po pierwsze już za bardzo skomplikowane to się robi dwa że już kosztowo mało opłacalne chyba że listwe na 5 kanałów zrobię to wyjdzie taniej :):):).

Link to comment
Share on other sites

No właśnie myślałem o wspólnej masie . Tak dla pewności skonsultuje z Tobą mój pomysł :

 

Node zasilam 5V po pinach VIN i G a  nie USB , z tego rozgałęziam na przekaźnik pod VCC i GND. A sterowanie z GPIO. I dodatkowo GND przekaźnika łącze z G które jest obok 3,3V na Node. Czyli reasumując Masa z 5 V pójdzie do wejściowego Node do wyjściowego Node i do wejściowego przekaźnika  Ale najpierw to sobie muszę poszukać schematu Node bo wcale nie jestem pewien czy to ma racje bytu ale logika mi mówi że skoro sterowanie idzie jakiś impuls to musi być drugi biegun i jak podłączam zasilanie przekaźnika z pominięciem karty to sterowanie pozostaje jakby w powietrzu. Musze sobie zmierzyć jeszcze co jest między GPIO i G w momencie włącz , wyłacz wtedy bedę miał jasność 

Link to comment
Share on other sites

Albo jutro po testuje z użyciem optoizolatora :) Tyle że jak już w opto pójdę to może lepiej to co Ty polecasz :) A takie mam w pracy , no podobne :) Najważniejsze to muszę się dowiedzieć co wychodzi ze sterującego

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

No to podsumowując może potomnym się przyda, i generalnie sprawę przekaźników mogę zamknąć.

1. Przekaźnik elektromagnetyczny który nie ma oddzielnego zasilania w żaden sposób nie zadziała przynajmniej na wszelkie możliwe sposoby podłączania napięcia mieszania 5 i 3,3 V u mnie nie poszło w wydaje mi się że wszystkie możliwości wykorzystałem. Przeanalizowałem schematy i moim zdaniem jest możliwość aby to przystosować dodając kilka elementów między przekaźnikiem a elektroniką aby oddzielnie zasilać cewkę a oddzielnie szło sterowanie jednak gra nie warta świeczki bo przekaźnik kosztuje ok 5 zł a przeróbka to z godzina i pewnie kolejne 5 pln :)Dobra wiadomość jest taka że mimo już wielu desperackich kroków i ryzykownych połączeń karta i elektronika przekaźnika przetrwały :):):)

2. Działał będzie na pewno przekaźnik który ma oddziele wejście na 5V albo zworkę na połączenie zasilania . W wersji z jednym przekaźnikiem rzadko spotykane ale od 2 na płytce praktycznie w każdym. To powinno działać przynajmniej po analizie mojej schematów. Koniecznie powinny mieć optoizolatory aby coś za dużego napięciowo nie wróciło na płytę :)

3. Przekaźnik SSR mam podobny o którym pisał Kapiorr wcześniej czyli półprzewodnikowy który nie posiada cewki a więc i mniej prądu potrzebuje ( mój ciągnie ok 1,9 mA ale może miernik mi przekłamuje - ma prawo bo jest stary i różne sytuacje przeżył ) Działa super . Podłączałem sterowanie minus z G i plus z GPIO i praktycznie nic więcej poza tym klockiem i przewodami nie stosowałem. Sterowanie od wykonawczego jest oddzielone więc nie powinno nic płytki uszkodzić . Mam tutaj tylko jeden problem żarówka led podłaczona do takiej instalacji włączona świeci spoko ale po wyłączeniu nie gaśnie tylko dość jasno mruży ( może to efekt bezwładności jakieś bo zwykłą żarowa normalnie zapala się i gaśnie ) a może to dlatego że sterowanie z Node wychodzi trochę ponad 3V na włączenie ale na wyłączonym cały czas pozostaje niecałe 0,5V mam jednak nadzieję że nie jest to powód mrużenia a tego że ten mój testowy przekaźnik był kupowany pod kątem urządzenia dimmerujacego a nie włączy wyłącz.

Tyle ode mnie na temat tych przekaźników . może ktoś mnie trochę poprawi jak gdzieś popełniłem błąd ale z mojej strony już więcej do rozważania tego nie wracam SSR-y mi bardziej pasują.  DZIĘKI KAPIORR ZA SKIEROWANIE MOJEJ UWAGI NA NIE . Pozdrawiam

Jakby ktoś chciał kiedyś iść w SSR-y i ledy mu będą jak mi mrużyć na OFF-ie to tutaj rozwiązanie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3251797.html

 

Edit 8.10.2018

Jeszcze myślę że istotna informacja jakby ktoś walczył z magnetycznym przekaźnikiem bez oddzielnego zasilania. Po kilku dniach prób i błędów doszedłem i doszukałem się dwóch istotnych informacji

Po pierwsze jest kilka GPIO pod które sterowania się nie podłącza więcej info tutaj http://flytomcio.pl/raspberry-pi/sterowanie-przekaznikiem/

Po drugie ustawienie nie "normal switch" a Low w espeasy

Po tych dwuch poprawkach , node startuje z podpiętym przekaźnikiem , wyłączonym domyślnie , co nie powoduje zawieszania się przy starcie . Jeden przekaźnik spokojnie pociągnął całą noc na 3,3 V bez oddzielnego zasilania , jak karta była z 5 zasilana nie USB , nie przegrzewała się .

Jeszcze jedno mi zostało , mianowicie to żeby jednak po starcie przekaźnik jednak wracał co pozycji z przed resetu.  Bo z hassio mam ten problem że mimo że mogę włączać i wyłączać to stan się ma nijak do rzeczywistości ( nie wiem czy tak ma być czy coś pominąłem ale mam tak w przypadku Milighta więc rozważam opcję że tak musi być , ) wtedy bym sobie jakąś automatyzację zrobił i już wszystko miałbym cacy :)

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

Dnia 9.10.2018 o 22:25, ferges napisał:

Mam włączniki Xiaomi Aqara Wall Switch w. Zero/Neutral. Czy pomiędzy żarówkę a włącznik da się jeszcze wpiąć jakiś ściemniacz bezprzewodowy?

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka
 

Takie coś masz dokładnie ? https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_610096.html

Link to comment
Share on other sites

Dnia 9.10.2018 o 22:45, kapiorr napisał:

@slides
Czyli nie jest ze mną tak źle, sprawdziło się to co mi wpadło do głowy, gdzieś kiedyś wyczytałem ;) i z tymi pinami i sterowanie stanem low ;). Hahaa taka samokrytyka ;)

Kapiorr z Tobą wszystko w porządku , ja tylko obrałem drogę dookoła, zamiast kupić moduł z 4 przekaźnikami który ma oddzielne zasilanie to kupiłem 4 pojedyncze i straciłem tydzień :) Ale przynajmniej o wiele mądrzejszy jestem. Żal mi tylko że tych SSR-ów nie mam jak wykorzystać bo nie klepią i mniej pożerają prądu ale w przypadku led-ów odpada a nie chcę dodatkowych układów rzeźbić bo to dodatkowe coś co może się popsuć :) 

Link to comment
Share on other sites

Wiesz bez schematu na 100 procent Ci nie powiem ale wnioskuje na logikę że N i L to zasilanie elektroniki wyłącznika N jest także wspólne dla wyjść L1 i L2 i że te wyjścia są dobrze odseparowane od zasilania ( biorąc pod uwagę jakość Agary i Xiaomi to raczej tak właśnie jest  ale głowy dać nie mogę )  wiec elektronika włącza i wyłącza po prostu prąd na zasadzie jest albo nie ma :) Jeśli tak jest to moim zdaniem ( ale to moim bo tego urządzenie nie znam ) nie będzie problemu włączyć coś w szereg na L1 lub L2 . Zakładając że ten wyłącznik nie jest też ściemniaczem tylko zwykłym switch-em ( to musisz sprawdzić w danych Aqary lub w Apce Mihome zobacz jakie funkcje sterowania ma  ) Jeśli jest tam funkcja ściemniania to mogą się pogryźć zresztą jak jest to ściemniacz Ci nie potrzebny. Zwróć uwagę aby prawidłowo podłączyć neutralny i fazę chodź wiele osób zapewne Ci będzie mówić że to nie ma znaczenia, to wierz mi może mieć ogromne gdy elektryka z elektroniką się łączy na jednym zasilaniu ( a tutaj tak jest ) , począwszy od siania kończąc na spaleniu urządzenia choć to już ekstremalny rzadki przypadek to się zdarza :) Zresztą jak pokrzyżujesz Neutralny z fazowym szczególnie między wyłącznikiem a ściemniaczem to  jest duże prawdopodobieństwo że szczególnie na małych jasnościach będzie gdzieś się zakłócało

 

PS . Swoją drogą fajnie że się odezwałeś z tym tematem bo czegoś takiego ja też potrzebuję a nie wiedziałem że istnieje :):):)

Edited by slides
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Na ściemnianie to ja w końcu kupiłem Yeelighty RGBW i Białe Philipsy te co Xiaomi markuje. Troszkę to wyszło i trochę nawalczyłem się z dwoma Yeelightami bo serwerów Yeelighta i MiHome nie mogłem dogadać ale jakoś przypadkiem się udało :)  jestem mega zadowolony  z nich zadowolony :) no i odpada kolejne urządzenie po drodze

 

Ssoja drogą widziałem w easpeasy jak dodawałem swich że jest opcja normal switch i dimmer tylko muszę poszukać jakie urządzenie to ma być które można ściemniać. Akurat dorwałem wczoraj tabelkę co i jak obsługuje espeasy :):):)

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

Wiecie może jak skorzystać z tego panelu http://reformedreality.com/home-assistant-control-panel#troubleshooting , zaciągnąłem założyłem katalog , skopiowałem url wszystko pięknie tylko pokazuje problem z API .

 

Znalazłem w configuration.yaml wpis z Api

Cytat

http:
  # Secrets are defined in the file secrets.yaml
  # api_password: mojeapi
  # Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container,

wymyśliłem sobie Api i ...nic...

nawet taki link w przeglądarce : http://192.168.1.50:8123/api/states?Api_password=mojeapi

pokazuje:

401: Unauthorized

 

Link to comment
Share on other sites

Z tym że sterowanie głosowe jest chyba darmowe przez miesiąc... znaczy się chmura

@slides co tego api to jak masz w miarę aktualną wersję to to już nie działa (chyba od .78 może od 0.76). Teraz używa się tokenów, jak? nie pytaj ;) nie potrzebowałem.

Fajne karty można robić w Lovelace UI, nie bawiłem się jeszcze.

Link to comment
Share on other sites

Cytat

http:
      api_password: MojeAPI
      cors_allowed_origins:
        - http://192.168.X.X gdzie iksy to dalsza część ip kompa w sieci z którego się łącze

Tak dla "potomnych" jak zawsze jak rozwiąże problem to się od razu dzielę co i robię teraz.

 

Problemem jest tylko to że każde coś działa raz i trzeba odświeżać. Np włączam lampę , włączy się ale już nie wyłączę z tego panelu bez odświeżenia strony :) Spróbowałbym rozwiązać ten problem ale jak Kapiorr mówi że to już nie jest rozwijane to sobie odpuszczę. Przetestuję jeszcze tylko WallPanell który znalazłem w sklepie googla. Generalnie chodzi mi o to że chciałbym coś na ścianę wrzucić co będzie prostsze w obsłudze i miało większe przyciski. Po drugie a w zasadzie przede wszystkim .... coś co będzie działało na tablecie z W8 nonstop choć z wygaszeniem podświetlenia,  bo teraz mam jazdę że jak się wygasi to muszę kliknąć z boku w przycisk potem przejechać palcem aby w końcu otworzyła mi się przeglądarka w której muszę odświeżyć okno. Takich procedur w żaden sposób nie są w stanie zaakceptować pozostali domownicy.W ostateczności przeżyję i zmienię tablet na jakiś z Androidem ale pozostałem wymagania (ciągłą gotowość bez podświetlenia ) pozostają :) Ma może ktoś jakiś pomysł ?

 

2 godziny temu, Browcofil napisał:

U mnie działa sterowanie ylight (żarówki kolorowe i pasek LED) , odkurzaczem oraz oczyszczaczem

Wysłane z mojego Mi Note 2 przy użyciu Tapatalka
 

A mógłbyś to rozwinąć ? Jakiś tutorialek ? :):):)  Plizzzzzz

Edited by slides
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Udało mi się w końcu zrobić zigbee2mqtt (były małe perturbacje ze sprzętem z chin). Jak na razie podłączem gniazdko, czujnik drzwi/okna i przycisk:

image.thumb.png.7436d12bada4c400e24647da665180cb.png

Jak ktoś chce się pobawić to mogę mu zaprogramować CC2531 (nie trzeba wtedy kupować debugera  i kabli).

I w końcu sprzęt nie "gada" z chinami ;)

Link to comment
Share on other sites

@kapiorr dzięki, że proponujesz pomoc w tym... mi nikt nie pomogl odnosnie moich problemow z czujkami xiaomi i jak nie działały tak nie działają, może jak zrobie sobie na malince to będzie śmigać... 

odezwe się z tym tematem do ciebie poźniej bo jest to super opcja... czytałem o tym ale jak widzialem ile z tym roboty i jakiej to aż głowa rozbolała ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak się tylko wydaje, że tego dużo, najwięcej było zabawy w dodanie urządzeń, bo bo nie doczytałem, resztę załatwia mqtt discovery w homeassistant.

Jak coś mam na zbyciu 2 zaprogramowane CC2531 po kosztach.

 

EDIT: Brak CC2531

Edited by kapiorr
Link to comment
Share on other sites

Dnia 13.10.2018 o 22:08, kapiorr napisał:

Z tym że sterowanie głosowe jest chyba darmowe przez miesiąc... znaczy się chmura

@slides co tego api to jak masz w miarę aktualną wersję to to już nie działa (chyba od .78 może od 0.76). Teraz używa się tokenów, jak? nie pytaj ;) nie potrzebowałem.

Fajne karty można robić w Lovelace UI, nie bawiłem się jeszcze.

Mówisz o HA Cloud? Chyba już nie ma darmowego okresu. To jest najprostsza metoda połączenia z Google Assistant czy Alexą (i chyba jedyna jeśli nie masz jak albo nie chcesz wystawić swojej instancji HA na świat). Jakiś czas temu podłączyłem swoje HA pod Google Assistanta. Całkiem fajnie to działa choć ma (miało?) swoje wady. Na przykład żeby otworzyć garaż musiałem mówić "turn on". Konfiguracja (po stronie Google) była dość pogmatwana. Od 0.80 (chyba) teoretycznie powinno być łatwiej. Sprawdzę jak się pojawi Asystent po polsku (tą angielską wersję wyłączyłem). Jedyny warunek to HA musi być dostępne po SSL z zewnątrz (może być np reverseproxy na jakimś apache/nginx w dzikim Internecie)

 

Pobaw się Lovelace'em! Koniecznie :D Można naprawdę fajne rzeczy porobić i co najważniejsze zmiana w lovelace.yaml nie wymaga restartu HA. Wystarczy odświeżyć stronę :)

 

Widziałem, że bawiłeś się room-presence. Korzystasz z room-presence czy happy-bubble? Działa tylko z smartbandami? Czy wykrywa też telefony?

Ja się bawię teraz tym: https://community.home-assistant.io/t/monitor-reliable-multi-user-distributed-bt-occupancy-presence-detection/ Czasem trochę głupieje niestety ale ma zadatki :)

Edited by NLJ
room-presence
Link to comment
Share on other sites

HA Cloud ma 1 miesiąc darmowy, robiłem to jakoś w połowie października i jeszcze mam.

Korzystam z  Room Assistant, działa ze smartbandami,  widziało brelok do kluczy ble, który niestety ma jedną wadę wyłącza się po paru minutach. Telefonu jednak nie wykrywa.

Ja jakoś nie mogłem tego zmusić do poprawnej pracy, raz wykrywało raz nie. I jakoś trochę za skomplikowane.

Edited by kapiorr
Link to comment
Share on other sites

Panowie pomocy :)

MQTT mi padło , najpierw stanęły odczyty z sensorów, potem po resecie znikły wszystkie urządzenia tak jakby mqtt nie działało.

W brokerze mam takie ostatnie info :

Cytat
[INFO] Setup mosquitto configuration
[WARN] SSL not enabled - No valid certs found!
[INFO] No local user available
[INFO] Initialize Hass.io Add-on services
[INFO] Initialize Home Assistant discovery
[INFO] Start Mosquitto daemon
1541441132: mosquitto version 1.4.15 (build date 2018-05-08 10:35:06+0000) starting
1541441132: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1541441132: *** auth-plug: startup
1541441132: ** Configured order: http
1541441132: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1541441132: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1541441132: Opening websockets listen socket on port 1884.
1541441133: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1541441162: New connection from 192.168.1.42 on port 1883.
[ERROR] Auth error with pi
1541441164: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1541441192: New connection from 192.168.1.42 on port 1883.
[ERROR] Auth error with pi

A na panelu HA takie :

Cytat

Your PASSWORD seems insecure (9). Refer to the HASS configurator logs for further information.

A Config Mosquito mam taki , i nic nie zmieniałem

{
  "logins": [],
  "anonymous": false,
  "customize": {
    "active": false,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

Edited by slides
Dodatkowe info
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...